Montezemolo Marchionne

Δεν έχουν περάσει ούτε 48 ώρες από τότε που ανακοινώθηκε η “αναγκαστική” παραίτηση του προέδρου της Ferrari, Luca di Montezemolo, και οι αλλαγές στο εσωτερικό της φαίνεται να είναι ήδη ακαριαίες.


Αυτό γιατί ο CEO του Fiat Chrysler Automobiles, Sergio Marchionne, κατά τη χθεσινή συνέντευξή τύπου, είπε ότι η εταιρία θα παρουσιάσει νέα μοντέλα, επειδή η κατηγορία των υπερυψηλών αυτοκινήτων έχει μεγαλώσει.

Όπως εξήγησε, αν η εταιρία δεν αυξήσει τη παραγωγή η λίστα αναμονής των πελατών θα γίνει πολύ μεγάλη, με αποτέλεσμα αυτοί να βαρεθούν την αναμονή της παράδοσης του ποθητού τους αυτοκινήτου. Ο αρνήθηκε να αναφέρει πόσο θα αυξηθεί η παραγωγή, αλλά όπως έχει δηλώσει στο παρελθόν μπορεί να παράγει μέχρι 10.000 αυτοκίνητα ετησίως. Όπως καταλαβαίνεις αυτομάτως αναιρείται το 5ετές πλάνο του Montezemolo, που είχε δηλώσει ότι η παραγωγή θα περιορίζεται στις 7.000 ετησίως, για να διασφαλίζεται η μοναδικότητα της εταιρίας.

Ποιος θα αναλάβει όμως τα ηνία της Ferrari; Για τη θέση του προέδρου, την οποία προσωρινά την έχει αναλάβει ο Sergio Marchionne, εκτός από το όνομα του CEO της FCA, ακούγονται επίσης τα ονόματα των Amedeo Felisa (τωρινού CEO της Ferrari), Piero Ferrari (νόθος γιος του Enzo Ferrari), Marco Mattiacci (τεχνικός διευθυντής του τμήματος F1 της Ferrari), αλλά και αυτό του εκκεντρικού Lapo Elkann (εγγονού του Gianni Agnelli).

Και μέσα σε αυτόν τον κυκεώνα, η Ferrari ανακοίνωσε τα αποτελέσματα των πωλήσεων της κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014. Τα έσοδα της αυξήθηκαν κατά 14,5% φτάνοντας στα 1,35 δισ. ευρώ, με τα καθαρά κέρδη της να ανέρχονται στα 127,6 εκατ. ευρώ (+9,8%). Η αύξηση αυτή στα έσοδα ήρθε μάλιστα με μείωση στις παραδόσεις νέων αυτοκινήτων (-3,6% | 3.631 αυτοκίνητα), με τη Ferrari να αυξάνει τη παραγωγή της μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2014, ώστε να κατασκευάσει περισσότερα αυτοκίνητα, στη προσπάθεια της να μην μεγαλώσει κατά πολύ τις λίστες αναμονής.

Για ακόμη μια φορά η Ferrari τόνισε πως στο meeting της Ferrari στο Los Angeles, κατά τον εορτασμό των 60 χρόνων της στις Η,Π.Α, η Ιταλική εταιρία θα παρουσιάσει ένα νέο “ειδικό και απίστευτο αυτοκίνητο” του οποίου η παραγωγή θα περιοριστεί σε 10 μονάδες.

Bonus! Κάποιος ακούγοντας την δήλωση που έκανε ο Montezemolo το περασμένο Σαββατοκύριακο πως πλέον η Ferrari είναι μια “Αμερικάνικη εταιρία” είπε να παίξει με τα μοντέλα της Scuderia ετοιμάζοντας με μεγάλη δόση χιούμορ, το πως θα μπορούσε να είναι η αμερικάνικη γκάμα της Ferrari στο μέλλον.

ferrari american lineup

Δελτίο Τύπου

FERRARI BOARD OF DIRECTORS: A RECORD FIRST SIX MONTHS

  • Revenues: 1,348.6 million euro (+14.5%)
  • Trading profit: 185 million euro (+5.2%)
  • Net profits: 127.6 million euro (+9.8%)
  • Record net industrial financial position: 1,594 million euro – an unprecedented result
  • Homologated cars delivered: 3,631 (- 3.6%) but 2014 will close with deliveries +5%

USA remains largest market worldwide and records 13% growth. Celebrations of Ferrari’s60th year in America planned in October with both a special event and a special car.

Maranello, 11th September – The Ferrari S.p.A. Board of Directors met today under the chairmanship of Luca di Montezemolo to examine the financial results for the first half of 2014.

The figures show growth in all indicators despite the planned reduction in car deliveries.

On June 30th, Ferrari recorded revenues of 1,348.6 million euro (+14.5%) and trading profit reached 185 million euro (+5.2%), both H1 figures completely unprecedented in Ferrari history.

Net income increased by almost 10% to 127.6 million euro too.

The company also set another new record for its net industrial financial position which stood at 1,594 million euro at the end of June even though product investment remains high, while net cash flow for the first half of the year amounted to 236 million euro.

A total of 3,631 homologated cars were delivered, 3.6% fewer than in the same period in 2013.

Significantly, any comparison with H1 2013 must also take into account the fact that the Ferrari California went out of production with deliveries of the new California T beginning only in summer. Added to this was the strategic decision to cut production taken in May 2013. However, an increase of 5% in deliveries is planned by the end of the year.

In Europe, Great Britain remains our largest market with a total of 408 cars delivered, 7 fewer than in the first half of 2013. Notably, as with the first quarter of 2014, deliveries to Italy rose after years of falling: +13% with 131 dispatched to their owners. However, the domestic market remains marginal accounting for only a little over 3% of total volumes.

In the Far East, Ferrari recorded double-figure growth in Japan (+13%, 195 cars) while Australia was up by 7.7% with 56 delivered. Greater China, however, is feeling the impact of the controlled reduction in deliveries to Hong Kong and the People’s Republic of China to which a total of 285 cars went compared to 344 in H1 2013.

Results in the USA were excellent too with very brisk growth: 1,062 cars, +13%. 2014 is also a special year there as we celebrate the 60th anniversary of the sale of the first Ferrari in the country.

“It gives all of us here at Ferrari a sense of great satisfaction to continue to achieve record financial results, particularly given that production was limited. I am sure that in a few months’ time, we will be marking the end of a truly extraordinary and unprecedented year. Sales will also increase by several percentage points to avoid excessively long waiting lists,” declared Luca di Montezemolo, adding: “To celebrate Ferrari’s 60th year in the USA, we have developed a special car of which just 10 examples will be built, in addition to planning a major event in Los Angeles to bring together all our American clients and collectors, and a charity initiative.” 

The figures from the company’s Brand activities (licensing, retail, e-commerce) remain positive too.In the retail sector, we are rapidly implementing our new strategy of taking over the direct management of the Ferrari Stores in some of the world’s leading cities. This soundness of this decision has already been confirmed by an increase of 7% in revenues in the directly-managed Stores in the first six months of the year, with the Ferrari Store in Maranello faring best with a figure of over 14%.

On the licencing front, H1 2014 also brought the signing of agreements to commence the building next year of Ferrari Land, a theme park just outside Barcelona, and the launch of our first Oakley sunglasses collection.

Online activities are also faring very well indeed: the Ferrari Facebook page has now broken the 15-million fan barrier and we also launched the site dedicated to the Scuderia in China. The social network channels continued to provide an exceptional insight into the world of Ferrari in the first six months of 2014 too with just under 900,000 people following us on Twitter.