Θυμάσαι μια μέρα σαν την περασμένη Δευτέρα, πριν μερικά (πολλά) χρόνια τι “χαρά” κάναμε; Το επίσημο κρέμασμα 3 μηνών ξεγνοιασιάς και καλοπέρασης. Παρόμοια συναισθήματα είχαν και οι δάσκαλοι/καθηγητές, ενώ ο υπόλοιπος κόσμος είχε μαυρίσει τις ψυχές του αρκετά νωρίτερα με το πέρας της καλοκαιρινής άδειας. Έχοντας βρεθεί και στις 2 όχθες του Αχέρωντα, αναγνωρίζουμε πια πως αυτή η περίοδος είναι θλιβερή για τους πάντες: μαθητές, δασκάλους, εργαζομένους, φοιτητές (να’ναι καλά οι χειμερινές εξεταστικές).

Για μισό, όμως. Οι πρωτοετείς ίσως είναι οι μόνοι που αντλούν μια στάλα ευτυχίας από τον καμβά του γκρίζου σκηνικού. Τέλος στα πρωινά ξυπνήματα (ως επί το πλείστον), παρακολούθηση μαθημάτων όποτε (πλην εργαστηρίων. Και μαθημάτων – “αλυσίδα”, μπροστά σου τα βρίσκεις), αναζήτηση σπιτιού για να μείνεις μόνος σου, αυτοκίνητο. Αυτό το τελευταίο αποτελούσε έθιμο στα καλά χρόνια, με το κλειδί ενός λιλιπούτειου πόλης ή μιας τετράτροχης “μπόμπας” να περιμένει την θυγατέρα ή τον κανακάρη που πέρναγε στο πανεπιστήμιο.

Επειδή, όμως, το πρώτο δεν πάει βήμα και το δεύτερο θέλει έμπειρα χέρια για να μην μετατραπεί ο νεαρός σε εικονοστάσι, εμείς θα προτείνουμε 10 μοντέλα που τα συνδυάζουν -σχεδόν- όλα: γρήγορα, ασφαλή, μαζεμένα σε διαστάσεις, αξιόπιστα, διασκεδαστικά, χρηστικά και -κρίση για τρείιιιιιιιιις- οικονομικά. Το budget ορίζεται μάξιμουμ στις 5.000 ευρώ και η χρονολογία στα 20 έτη. Καλά αυτά που θα σου πω, αλλά συμπλήρωσε ελεύθερα (feel free) στα σχόλια.

1Αlfa Romeo 147 1.6 TS

To “Αυτοκίνητο της Χρονιάς” για το 2001 στέκει ακόμα αγέρωχο στους δρόμους, αναλόγως δείγματος βέβαια. Μπορείς να βρεις μια του 2000 στις 1.500 ευρώ, αλλά το πιθανότερο είναι να τη λυπάται ο Θεός. Συνηθέστερη -και σοφότερη- επιλογή αποτελεί κάποια του 2003 με γύρω στις 150.000 χλμ και τιμή στις 2.500. Για οδόμετρο κοντά στην “κατοστάρα” πάμε σε μοντέλα του ’06, τα οποία απαιτούν περί τις 4.000.

Ο 1.6 Twin Spark έχει τσαγανό, το οποίο ωστόσο “τσιμπάει” βενζίνη, η οδική συμπεριφορά είναι τυπικά ιταλική, η αξιοπιστία περιέργως όχι. Αν βρεις μια καλοσυντηρημένη δεν πρόκειται να σε απασχολήσει με σοβαρά ζητήματα. Απόφυγε τις χαμηλωμένες με τα “αμορτισέρ Κόνι”, αφενός γιατί η 147 είναι σφιχτή από το εργοστάσιο, αφετέρου γιατί πιθανότατα είναι “σκισμένες”.

Εναλλακτικά: Αlfa 156, αν δεν σε αγχώνει το έξτρα μήκος του σεντάν αμαξώματος

2ΒMW Z3

Ποιος είπε ότι η φοιτητική ζωή δεν θέλει στυλ; Αποφεύγοντας την χρόνια κλισεδιά των Ε30 και Ε36 Coupe, γίνεσαι αυτομάτως εναλλακτικός – και ελαφρώς “κλαρίνο”. Έχει μια τάση η Ζ3 προς αυτό το είδος ιδιοκτήτη. Ποιοτικά μην περιμένεις καμιά ξαδέρφη της 7αρας, ούτε κολλητή της Μ3 στον τομέα των επιδόσεων. Η Ζ3 αποτελεί μια διαφορετική επιλογή, ιδιαίτερα προσφιλή στο ωραίο φύλο. “Πούσι μάγκνετ”, που έλεγε κι ο Μποράτ.

Πέρα από την ευχέρεια με τις τσαούσες, μπορεί να σε μυήσει στον κόσμο της πίσω κίνησης χωρίς περιττά δράματα. Οι 130 ίπποι του 1.9 ίσα αρκούν για να “γυρίσει”, ωστόσο υπάρχουν πολλές με τον 2λιτρο straight six των 150 ίππων. Οι μεγαλύτερες μετατροπές με 2.5αρια και 3λιτρα μοτέρ δεν προκρίνονται λόγω κόστους χρήσης και δυσκολίας χειρισμού. 130-150 πισωκίνητα άλογα φτάνουν και περισσεύουν για αρχή, ενώ ένα τίμημα γύρω στις 4.000 για μια του 99-00 χαρακτηρίζεται ως λογικό. Απόφυγε τις τεράστιες ζάντες (18,19 ιντσών), που “πνίγουν” το μοτέρ και σακατεύουν τη μέση.

Εναλλακτικά: ΒMW 316 ή 318ti Compact, γιατί έτσι. Δεν σε στέλνω στα χιλιοφορεμένα. Στα ασχημούλια, ναι.

3Citroen C2 VTS

Διάδοχος του Saxo VTS δεν υπήρξε ποτέ. Αντικαταστάτης, ναι. 125 άλογα από 1.600 ατμοσφαιρικά κυβικά ήταν σεβαστή τιμή στις αρχές των 00’s, με το χαμηλό βάρος του C2 να “αποθεώνει” τις επιδόσεις. 0-100 σε 8.5″ και τελική 203 χλμ/ώρα δεν κουνάνε βλέφαρο σήμερα, αλλά τότε ήταν ο ορισμός του φτηνού γκαζιού.

Ένα με 120.000 χλμ και τιμή περί τα 3-3.500 είναι μια χαρά, βρίσκεις και με λιγότερες από 100.000 λίγο, ψάξε “μαμίσιο”. Σκούπες και φίλτρα σου χρειάζονται για να διατηρείς το σπίτι ανθρώπινο, όχι για να πάρεις μισό άλογο και να ευτυχείς.

Εναλλακτικά: Citroen Xsara VTS, στο συγκεκριμένο “Claudia Schiffer Yellow” χρώμα, ένεκα της διαφημιστικής καμπάνιας στην οποία πρωταγωνιστούσε η Γερμανίδα. Tα τέλη κάνουν “τζιζ”, 2λιτρο γαρ.

4Fiat Panda 100HP

Ίσως η καλύτερη επιλογή του άρθρου, το Panda κάνει τα περισσότερα από όλα: συνδυάζει την 5θυρη πρακτικότητα με το γκάζι, την οικονομία και τα χαμηλά πάγια του 1.4 με το γρέντζο και το νεύρο 100 6τάχυτων ίππων, στρίβει, φρενάρει, παρκάρει παντού και μπορείς να το βρεις με πανοραμική ηλιοροφή. Όλα αυτά για 5.000 ευρώ, εφόσον πρόκειται περί αρίστου δείγματος 10ετίας. Μοναδικό μείον η άνεση της σκληρής ανάρτησης, η κατανάλωση υπό πίεση και κάποια ηλεκτρικά σκαλώματα της ηλιοροφής. Απόφυγε το “υπουργικό μπλε” χρώμα. Γρήγορο Panda είναι, όχι Ε200 Compressor.

Eναλλακτικά: Fiat Barchetta, αν δεν σε ενδιαφέρουν όλα τα ανωτέρω, αλλά η μόστρα.

5Ford Fiesta Sport

Εδώ βρίσκεις τις περισσότερες εναλλακτικές στην ίδια εκτέλεση. Υπάρχει το Sport χρονολογίας 2000-01 στο ενάμιση χιλιάρικο, αλλά με μπόλικα χιλιόμετρα στην πλάτη (150 μίνιμουμ). Μετά πάμε στο S του 05-06 και τις 3.500, ενώ συστήνεται και το 2λιτρο ST στην ίδια τιμή, αρκεί να βάζει κάποιος πλάτη με τα της Εφορίας. Προσωπική συμβουλή ένα από τα δύο άκρα: είτε το Sport -το οποίο είναι ελαφρύ, γρήγορο και σπιρτόζικο στη συμπεριφορά- είτε το ST, που διαθέτει το γκάζι για να αξιοποιήσει το πλαίσιο που πηγαίνει ελαφρώς χαμένο στο μικρότερο S.

Eναλλακτικά: Ford Puma, αν δεν σε πολυνοιάζουν οι χώροι (όχι ότι στο Fiesta κολυμπάς)

6Ηonda Civic VTi

Θυμάσαι τι λέγαμε για τις τετράτροχες “μπόμπες”; Κάνουμε μια εξαίρεση. Για τη λύσσα και τους κόφτες ρε γαμώτο. Το VTi απευθύνεται στην καρδιά του 18αρη, αλλά απαιτεί χειροπρακτική 30αρη για να αποδώσει τα μέγιστα. Ωστόσο, αν δεν έχεις σκοπό να κυνηγιέσαι σε στροφές και στέκια, αλλά θες να βιώσεις το φατούρο του VTEC, εκταμίευσε γύρω στις 3.500 με 4 χιλιάδες και καλορίζικο. Τα περισσότερα μοτέρ κυμαίνονται στις 150.000 +, αλλά είναι “σκύλοι”. Αρκεί να έχουν συντηρηθεί σωστά.

Αν δοκιμάσεις κάποιο και δεις τον κόφτη να επεμβαίνει χαμηλότερα από τις 8.000 rpm, φύγε σπινάροντας τα πόδια σου. Πιθανότατα ο εγκέφαλος να αποτέλεσε πειραματόζωο βελτίωσης και οι χάρτες ανάφλεξης να έχουν χαθεί στην μετάφραση. VTEC kicks in at 5.400, οπότε μάθε σε κάποια αλάνα το χούι πριν σε βρει μέσα σε στροφή. Προσωπική επιλογή το sedan, λόγω εμφάνισης και πρακτικότητας. Το 3θυρο είναι ο ευέλικτος δρόμος, ενώ το coupe ο Fast and Furious -που λέει κι ο ρήτορας Χατζηγεωργίου.

Εναλλακτικά: Honda HR-V. Μην το γελάς. Έχει 125 άλογα, VTEC (όχι το πολεμικό, αλλά δουλειά του κάνει), πάει εκτός δρόμου (βλέπε δεν αγχώνεται σε πεζοδρόμια και λακκούβες), ενώ έχει και γουστόζικη εμφάνιση

7Mazda MX-5 NB

Παρόμοια φιλοσοφία με τη Ζ3, στο πολύ πιο καλοστημένο και αξιόπιστο και στο απείρως βαρύτερο όνομα. Μην κοιτάς την έλικα στο καπό. Το Miata ανέστησε και καθόρισε τα roadsters. Τελεία.

Επειδή αυτή η κοσμογονία συντελέστηκε από το πρώτο MX-5 (λέγε με και ΝΑ), είσαι στην ευχάριστη θέση να πετυχαίνεις την επόμενη γενιά σε χαμηλότερες τιμές από την παλαιότερη. Το NB έχασε τα pop-up φώτα, όμως κέρδισε ελαφρά σε χώρους και χρηστικότητα (λέμε τώρα). 8/10 είναι 1.6 με 115 ίππους και “ελεύθερο” (00-05, από 2.800 μέχρι 4.000), ωστόσο αν πετύχεις κάποιο 1.8 -ιδιαίτερα το facelift μοντέλο- αξίζει να εξαντλήσεις τα αποθεματικά, καθώς τα περισσότερα έχουν μπλοκέ.

Εναλλακτικά: Mazda RX-8, αν σε λένε Ερμόλαο/Φειδία/Πελοπίδα και θες να εκδικηθείς τους γονείς σου. Αλλιώς, 323F (το σχιστομάτικο)

8Renault Megane Coupe

Tα τελευταία Coupe ανιχνεύονται στο 2003, όταν και έδωσαν τη σκυτάλη στο Megane 2ης γενιάς. Από τις πλέον οικονομικές λύσεις, καθώς ένα 1.600αρι των 110 ίππων του ’03 βρίσκεται άνετα λίγο πάνω από τις 2.000 ευρώ. Μην περιμένεις να μην τρίζει, αλλά μετά το πρώτο γρήγορο turn in δεν θα σε νοιάζει κιόλας. Οι μετατροπές συνήθως αντενδείκνυται, αλλά το 2λιτρο μοτέρ των 180 ίππων το τζατζίκι στο πιτόγυρο εν προκειμένω. Αρκεί να συνοδεύεται από τις ανάλογες αναβαθμίσεις στα φρένα και την ανάρτηση.

Eναλλακτικά: Renault Clio 1.6 ή Sport (μην τα ξαναλέμε για τέλη και Εφορία)

9Peugeot 306 GTi

Δεύτερη εξαίρεση, μετά το Civic VTi, και από τις πλέον σημαδιακές στην ιστορία των hot hatches. Ίσως το πιο καλοστημένο σασί που έχει συναντήσει η κατηγορία και στυλοβάτης των μπροστοκίνητων αυτοκινήτων, το 306 GTi δεν απευθύνεται στους βολτάκηδες. Δεν είναι ο sniper που υπήρξε το 106 Rallye, αλλά απαιτεί το ενδιαφέρον και την προσήλωσή σου για να σε γεμίσει με τα σκάγια της ευτυχίας και της πραγματικής οδήγησης. Όπως αντιλαμβάνεσαι, τα 2 λίτρα του κινητήρα παράγουν 167 ίππους, αλλά προϋποθέτουν μπάρμπα στην Κορώνη για να μην βλαστημάς κάθε Δεκέμβρη.

Εναλλακτικά, στρέφεσαι σε κάποια μετατροπή με το δεκαεξαβάλβιδο μοτέρ του Rallye. Ή πας στο Cabriolet. Χάνεις σε γκάζι και αμεσότητα, αλλά κερδίζεις σε σηματάκια “Pininfarina” και μετατρέπεσαι στον νο1 προορισμό για καλοκαιρινές εξορμήσεις από τις τσούπρες της σχολής.

10Toyota Yaris T-Sport

To άρτι παρουσιασθέν GRMN (ότι δηλαδή μαζεύτηκαν σε ένα γραφείο, συσκέφθηκαν και αποφάσισαν να το ονομάσουν έτσι) θέλει να παίξει με τους “μεγάλους”, ενώ το πιστεύει τόσο ώστε να προσφέρεται σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων. Το ορίτζιναλ γρήγορο Yaris, ωστόσο, ήταν το αλεξίσφαιρο γκάζι του λαού. Δεν σου κάνει την τρίχα σιδερόβεργα στις στροφές, όμως σε βάζει στο τριπάκι χωρίς να ασελγεί στην τσέπη σου.

Από τα ελάχιστα πεντάπορτα της λίστας, έμπνευση του Panda 100HP κατά κάποιον τρόπο. 0-100 σε 9.5″, τελική στα 190+ χλμ/ώρα και μέση κατανάλωση κάτω γύρω στα 7 λίτρα/100 χλμ, δύσκολα συναντάς ακόμα και με τις τεχνολογίες του σήμερα. Από 3.500 για μοντέλο του 02 και 150.000 χλμ, εως 5 για ίδιο του ’04 και κοντά στις 100.

Εναλλακτικά: Toyota Celica, η αδικημένη πρωταθλήτρια, η σωστή, η διπλοφάναρη.