Παιδιά και αυτοκίνητα έχουν πολλά κοινά σημεία μεταξύ τους: θέλουν στοργή, απαιτούν φροντίδα, αδειάζουν τσέπες, σπάνε νεύρα στις κακές τους αλλά σε πλημμυρίζουν ευτυχία στις καλές. Και φυσικά, ο νονός αποτελεί κρίσιμο σταυροδρόμι στη ζωή τους. Ένα σωστά επιλεγμένο όνομα εγγυάται την εύρυθμη ψυχική –και αντίστοιχα, εμπορική- λειτουργία, ενώ μια «φόλα» κλείνει εισιτήριο χωρίς επιστροφή σε έναν κόσμο γεμάτο bullying και μαυρίλα.

Η νέα ονοματολογία της Audi, που θυμίζει κράμα κωδικοποιημένων μηνυμάτων Β’ Παγκοσμίου και «Μάντεψε Ποιος», δίνει laser πάσα για να αναλύσουμε τους λόγους που βουτάνε στην κολυμπήθρα τα αυτοκίνητα και το πώς βγαίνουν μετά από αυτή.

1Συνάφεια με τα τεχνικά χαρακτηριστικά

Απλή, λιτή κι απέριττη μέθοδος. Βλέπεις McLaren 720S, ξέρεις ότι έχει 720 άλογα (ανάλογα και το μετρικό σύστημα). Ακούς Ferrari 812 Superfast και φαντάζεσαι το 12κύλινδρο ουρλιαχτό 800 ίππων. Συναντάς τα οπίσθια μιας Mercedes E200 και συλλογιέσαι το «τέντωμα» της εφορίας και τον φόρο πολυτελείας του 2,0-λιτρου μοτέρ (άλλο που έχει υπάρξει και 1.6).

Safe επιλογή και σαφής, αρκεί να αποφεύγεται ο αχταρμάς που μαγειρεύουν εδώ και μια 10ετία κυρίως οι Big 3 της Γερμανίας (θα τους συναντήσουμε και πιο κάτω).

2Η universal αποδοχή του ονόματος

Με άλλα λόγια, πώς μεταφράζεται η ονομασία στις γλώσσες του κόσμου. Το Mitsubishi Pajero, παραδείγματος χάριν, πήρε το ονοματάκι του από ένα αιλουροειδές της Παταγονίας. Στα ισπανικά, ωστόσο, το «pajero» αντιστοιχεί στον πολιτιστικό θησαυρό της Ελλάδας που ξεκινάει από «μαλ» και τελειώνει σε «ακας». Απολύτως αναμενόμενα, στις ισπανόφωνες χώρες κυκλοφόρησε ως «Montero».

To 2002 η Cadillac παρουσίασε το Cien, προκειμένου να γιορτάσει τα 100 χρόνια της. Στα ισπανικά σημαίνει ακριβώς αυτό, δηλαδή 100. Για τους Γάλλους, ωστόσο, το μυαλό πάει σε λαμπραντόρ και ροτβάιλερ, καθώς «cien» = σκύλος.

Ακόμα μεγαλύτερη μ@λ.κια έκανε η Mazda, όταν «βάφτισε» το kei car της LaPuta. Περιττή η μετάφραση στα σπανιόλικα, ενώ η Chevrolet αντιμετώπισε προβλήματα κοινωνικοπολιτικής απόχρωσης με το λανσάρισμα του SS στο Ισραήλ. Εξίσου περιττή η εξήγηση…

3Εκμοντερνισμός vs Παράδοσης

Εδώ είναι λίγο πιο πολύπλοκο το ζήτημα, ιδιαίτερα όσο να αφορά την εμπορική τοποθέτηση του μοντέλου. Στη μία γωνία στέκεται η χρόνια αποδοχή και η φήμη που έχει χτίσει με κόπο ένα αυτοκίνητο, συνυφασμένη όμως με αυτό ακριβώς: το «παλιό». Απέναντι έχουμε το μετέωρο βήμα του «νέου», το οποίο μπορεί να διευρύνει το αγοραστικό κοινό, αλλά μπορεί και να απομακρύνει το «σιγουράκι» των παραδοσιακών πελατών.

Η Toyota πήρε την τολμηρή απόφαση να πειραματιστεί με το πιο καλοπουλημένο όνομα της ιστορίας. Το Corolla περιορίστηκε στη σεντάν εκδοχή και ουσιαστικά υπο/αντικατέστησε το Avensis, ενώ το hatchback έγινε «Auris». Στα τέλη των 90’s οι Ιάπωνες σταδιακά άλλαξαν όλη την ραχοκοκαλιά της γκάμας τους, με το Starlet να δίνει τη θέση του στο Yaris και την Carina στο Avensis, θέλοντας να τονίσουν τον εξευρωπαϊσμό των μοντέλων τoυς.

H VW, αντίθετα, μένει πιστή στα ήθη και τα έθιμα. Η τριάδα των Polo-Golf-Passat είναι μαζί μας από τα 70’s και τίποτα δεν φαίνεται ικανό να τη χωρίσει. Μερικές ιδιάζουσες περιπτώσεις, όπως των Ford και Opel, αλλαξοπιστούν επιλεκτικά. Το Fiesta συνεχίζει ακάθεκτο εδώ και 40 χρόνια, όμως το Escort έφυγε προς τέρψη του Focus, ενώ το Taunus παρέδωσε το υπουργείο στο Sierra μόνο και μόνο για να αναλάβει το Mondeo λίγα χρόνια αργότερα. Αντιστοίχως, το Corsa κλείνει φέτος τα 35, τη στιγμή που το Astra ανέλαβε τις τύχες της εταιρίας από το Kadett το 1991. H μεσαία κατηγορία έχει δει 4 εκπροσώπους σε 40 χρόνια, με την σκυταλοδρομία Ascona-Vectra-Insignia-Insignia Grand Sport να κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον.

Γενικά οι εταιρίες δεν ψάχνονται με ζαριές, εκτός και αν ο διάδοχος ενός μοντέλου αποτελεί άλμα εξέλιξης σε σχέση με το προηγούμενο (βλέπε Focus και Escort, Vectra και Insignia).

4Κυβισμός (εδώ γελάμε)

Ας ευθυμήσουμε λίγο. Μέχρι πριν περίπου 10 χρόνια, αγόραζες αυτό που έβλεπες. Προκαταβολή για BMW 325 έδωκες; 2.5αρι μοτέρ θα λάβεις. Mercedes S600 για να κοντράρεις τον Σωκράτη ήθελες; 6,0-λιτρο V12 είχες στη διάθεσή σου.

Πλέον η κατάσταση είναι κομμένη και ραμμένη για τα meme «Τάδε με ΠΑΣΟΚ – Τάδε με ΣΥΡΙΖΑ». Βλέπεις 320 και δεν ξέρεις τί σε περιμένει: είναι η απλή με τον δίλιτρο τούρμπο των 184 ίππων; Είναι η EfficientDynamics με τον 1.6 τούρμπο των 170; Μην είναι ελληναρίστικη rebadged 318i με τον 1.5 – μόνο τουρμπίνες, παιδιά- των 136; Και πάει λέγοντας.

Το αυτό και για τους «απέναντι»: Μercedes A45 ΑMG χωρίς να μιλάμε για 4,5 λίτρα (2) ή 450 ίππους (381), C200d με 1.6 τούρμπο, δίλιτρη Ε350e, S560 πια 4 οκτακύλινδρων και διτούρμπινων λίτρων. Και δεν συμμαζεύεται.

Όπου «δεν συμμαζεύεται», enter Audi. Το Ίνγκολσταντ έκρινε πως οι συμπατρώτες του δεν μας κάνουν μεγάλο καζάνι το κεφάλι, οπότε μετέτρεψε την ονοματολογία σε Κύβο του Ρούμπικ. Διάβασε περισσότερα εδώ, αν έχεις την όρεξη, γιατί θα χαθεί τελείως η μπάλα.

Για να είμαστε δίκαιοι, οι γρίφοι δεν είναι μόνο γερμανικής προέλευσης. Η Jaguar XΕ 25t κινείται από έναν 2,0-λιτρο τούρμπο 250 ίππων (πες το 25 κολλάει με την ιπποδύναμη), η XE 35t μας «γλεντάει» ακόμα περισσότερο (κομπρεσοράτος V6 3 λίτρων και 380 ίππων), το Lexus IS250 είναι 2,0-λιτρο 240 ίππων, το ΝΧ300h υβριδικό 2.5αρι (το h δεν πάει χαμένο τουλάχιστον) κ.ο.κ. Πάρε ένα Ντεπόν και συνεχίζουμε.

5Πνευματικά δικαιώματα

Ο ελέφαντας στο δωμάτιο. Αν ένα όνομα είναι καπαρωμένο, είτε δεν το χρησιμοποιείς είτε πληρώνεις. Πιο διάσημο παράδειγμα αυτό της 911 που θα την έλεγαν 901, αν η Porsche δεν εισέπραττε την τάπα της Peugeot για χρήση του 0 στο μέσο 3ψήφιων ονομασιών. H VW από την άλλη, επέλεξε να τα σκάσει σε 2 περιπτώσεις: την πρώτη όταν λάνσαρε το μικρομεσαίο σεντάν Bora και πλήρωσε την Maserati, ενώ την δεύτερη (και κωμική) αναγκάστηκε να αποζημιώσει έναν Τούρκο ονόματι Touran, o oποίος –προφανώς έχοντας δει όνειρο- είχε κατοχυρώσει το επίθετό του και ζήτησε παράδες για να επιτρέψει την χρήση του στο γερμανικό MPV. Τελικώς, πήρε 2 αυτοκίνητα – ένα για τον ίδιο κι ένα για να το παίξει «άπλας» στη γυναίκα του.

6Marketing

Για πολλούς, το marketing στην αυτοκίνηση είναι το ίδιο με τους ατζέντηδες στο ποδόσφαιρο. Μετατροπή της ουσίας σε ΑΤΜ και καταστροφή της χαράς του παιχνιδιού. Αναμενόμενα, λοιπόν, αν ένα όνομα δεν πάρει το «οκ» από τους γιακάδες, δεν μπαίνει στο αμάξωμα αυτοκινήτου.

Να χρησιμοποιήσουμε το παράδειγμα της Toyota άλλη μία. To κοινό, πισωκίνητο project με την Subaru αποφασίστηκε από τα αρχικά στάδια της εξέλιξης πως θα ονομαστεί «GT86» και «BRZ» αντίστοιχα. Η μεν Toyota έκανε νύξη/απέδωσε τιμές στην Corolla AE86, η δε Subaru θύμισε κάτι από SVX. To σχήμα, τα τεχνικά χαρακτηριστικά, ο χαρακτήρας «μυρίζουν» μεθυστικά Celica. Φαντάσου τον ντόρο που θα είχε προκαλέσει η επαναφορά ενός ιστορικού ονόματος, σε πισωκίνητη –επιστροφή στις ρίζες- μορφή κιόλας, από μια εταιρία που βροντοφωνάζει το Prius και το Yaris Hybrid. Η Subaru το οραματίστηκε, μαζί με την εμπορική εξαφάνιση της δικής της εκδοχής από την αγορά, οπότε άσκησε βέτο.

Στην περίπτωση της νέας Supra, τα πράγματα πήραν διαφορετική –και πολύ πιο ευχάριστη- τροπή. Η από κοινού εξέλιξη με την BMW δεν έγειρε σκοπέλους, καθώς οι Βαυαροί όχι μόνο έχουν ένα ισχυρό όνομα στην φαρέτρα τους (Ζ4) αλλά απευθύνονται σε διαφορετικό κοινό, όντας roadster. Η Supra από την μεριά της, προκαλεί/προσκαλεί τους σκληροπυρηνικούς να ζήσουν στιγμές Best Motoring και The Fast and The Furious απαλλαγμένη από μαρκετινίστικες αγκυλώσεις. Λαμπρή εξαίρεση σε έναν σκιώδη κανόνα.

  • sargus

    χαχαχα ο Touran θεός!!

  • Stelios Marangos

    Μercedes C200d με τη 1.6 τούρμπο ? ? ?

    • rous

      1.6 diesel turbo 136hp.

    • Stelios Marangos

      With what engine my friend,Μercedes?

    • rous

      Yes

    • ο κινητήρας της Renault είναι

    • Stelios Marangos

      Α γεισου.

      Αυτο ηθελα να ακουσω.

      Πληρωνης Μercedes και περνης Renault