Test Drive: Δοκιμάζουμε την νέα Porsche Cayenne S στην Κρήτη

Σχετικά άρθρα

Εισαγωγή

Όταν ακούς Porsche το μυαλό σου πάει κατευθείαν στην 911. Αυτή παίρνει επάξια όλη την δόξα. Όμως, η Cayenne είναι αυτή που φέρνει το ζεστό χρήμα στα ταμεία της εταιρίας και πληρώνει τους λογαριασμούς, ενώ βοηθάει τη γερμανική εταιρία να βγάζει ερωτεύσιμα αυτοκίνητα, όπως η Cayman GT4, η 911 GT3 RS και η 911 GT2 RS.

Χρειάστηκαν να περάσουν 54 χρόνια για να κατασκευάσει η Porsche την εκατομμυριοστή 911, αλλά μόλις 15 για να βγουν τα 3/4 του εκατομμυρίου σε Cayenne. Πιο συγκεκριμένα, το 2002, η Porsche παρουσίασε την πρώτη γενιά της Cayenne που έμελλε να αλλάξει πλήρως την μάρκα, να αποτελέσει την επιτομή των sport SUV (Urus ακούς;), και να χαρακτηριστεί ως το απόλυτο statement ότι ο δρόμος σου ανήκει. Έκτοτε έχει πουλήσει πάνω από 770.000 μονάδες (270.000 της πρώτης γενιάς 2002-2010, και 500.000+ της δεύτερης γενιάς 2010-2017), με τις πωλήσεις του μεγάλο SUV της γερμανικής εταιρίας να αντιστοιχούν σχεδόν στα 3/5 των συνολικών της.

Οι μηχανικοί της Porsche λατρεύουν να βάζουν προκλήσεις στους εαυτούς τους, και να δημιουργούν καλύτερα και γρηγορότερα αυτοκίνητα. Η τρίτη γενιά της Cayenne είναι συθέμελα καινούρια, και τείνει ακόμη πιο κοντά στις ρίζες των σπορ αυτοκίνητων της Porsche από κάθε προηγούμενη. Αυτό την καθιστά να διαθέτει εξαιρετικό χειρισμό σε οποιοδήποτε έδαφος, βελτιωμένη άνεση και μεγαλύτερη καταλληλότητα για καθημερινή χρήση.

Ο τρόπος που διαπίστωσα το παραπάνω ήταν η πρόσκληση από την ελληνική αντιπροσωπεία της Porsche, λίγες ημέρες μετά την επιστροφή από την δοκιμή της Panamera Sport Turismo στην Κροατία, για την οδήγηση της νέας Cayenne στο νησί της Κρήτης το περασμένο Σαββατοκύριακο. Όπως πιθανώς γνωρίζεις, οι εταιρίες πραγματοποιούν αποστολές σε διάφορες χώρες για πανευρωπαϊκές ή regional παρουσιάσεις, ώστε να δοκιμάσουμε τα αυτοκίνητα πριν έρθουν στην χώρα μας. Για τη νέα Cayenne, η γερμανική εταιρία επέλεξε την Ελλάδα για ένα παγκόσμιο event, με το ανατολικό μέρος της Κρήτης να έχει την τιμητική του, καθώς κινηθήκαμε στους δρόμους γύρω της από τον Άγιο Νικόλαο, την Σητεία και την Ιεράπετρα.

Το αυτοκίνητο

H νέα Cayenne παρουσιάστηκε στις 29 Αυγούστου, και έκανε το ντεμπούτο της στην έκθεση της Φρανκφούρτης στα μέσα Σεπτεμβρίου. Το νέο μοντέλο παραμένει άμεσα αναγνωρίσιμο, με την τρίτη γενιά να έχει εξελίξει και να ενισχύσει την αδιαμφισβήτητη ταυτότητα της. Ο εντελώς νέος αλλά οικείος εξωτερικός σχεδιασμός αντικατοπτρίζει την ταυτότητα της Porsche, υπογραμίζοντας παράλληλα τη φιλοδοξία της Cayenne να είναι το πιο σπορ αυτοκίνητο στην κατηγορία της.

Ξεκινώντας από τις διαστάσεις, το αυτοκίνητο έχει μεγαλώσει αρκετά σε σχέση με το παρελθόν, αλλά όπως βλέπεις στις φωτογραφίες ο όγκος του κρύβεται, με την εξορθολογισμένη εμφάνιση της Cayenne να έχει αξιοσημείωτα ενισχυθεί. Το μήκος αυξήθηκε κατά 63 χιλιοστά, φτάνοντας πλέον τα 4.918 χλστ., ωστόσο δεν υπάρχει μεταβολή στο μεταξόνιο, το οποίο αγγίζει τα 2.895 χλστ. Το πλάτος του αυτοκινήτου είναι επίσης αυξημένο κατά 44 χλστ., φτάνοντας τα 1.983 χλστ., ενώ το ύψος είναι μικρότερο κατά 9 χιλιοστά σε σχέση με τον προκάτοχό του, αγγίζοντας τα 1.969 χλστ.

Το μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου είναι αυτό με τις μικρότερες οπτικές αλλαγές, αλλά είναι συνώνυμο της απόδοσης. Το απαίδευτο μάτι μπορεί να μπερδέψει τις γενιές, αλλά δεν υπάρχει περίπτωση να μην διακρίνεις από μακριά ότι πρόκειται για Porsche. Αυτό τονίζεται από το ανάγλυφο και φουσκωμένο καπό, που δίνει έμφαση στα φτερά, τα οποία κατευθύνουν το βλέμμα στο επανασχεδιασμένο περίγραμμα των φωτιστικών σωμάτων.

Τα LED φωτιστικά σώματα αποτελούν κύριο χαρακτηριστικό της νέα Cayenne, και κυριαρχούνται από τις τρισδιάστατες μονάδες φωτισμού. Είναι στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις, αλλά μπορείς να τοποθετήσεις το σύστημα Porsche Dynamic Light (PLDS), είτε τους προβολείς LED Matrix Beam, στους οποίους περιλαμβάνεται και το PDLS.

Ο προφυλακτήρας διαθέτει τρεις εισαγωγές αέρα για άριστη ψύξη των turbo κινητήρων, οι οποίες δίνουν έμφαση στο πλάτος του οχήματος, ενώ ταυτόχρονα προβάλλουν την αθλητική του εμφάνιση. Εσωτερικά και στα άκρα του προφυλακτήρα υπάρχουν πτερύγια αέρα, ώστε να διοχετεύουν αέρα ψύξης στα μηχανικά μέρη.

Η απλή Cayenne και η Cayenne S, διαθέτουν χρωμιωμένες λωρίδες, με την Cayenne Turbo να ξεχωρίζει οπτικά από τα άλλα μοντέλα σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό από πριν. Αυτή διαθέτει έναν συνδυασμό μαύρων ματ και γυαλιστερών επιφανειών, με τα μεγαλύτερα ανοίγματα να δίνουν την εντύπωση μίας μοναδικής, συνεχής εισαγωγή αέρα. Τη νύχτα, η Cayenne Turbo ξεχωρίζει από τα άλλα μοντέλα, με τα διπλά LED των φώτων ημέρας στον προφυλακτήρα, όταν τα υπόλοιπα μοντέλα έχουν μονά στοιχεία.

Παρατηρώντας το προφίλ, η νέα Cayenne δεν έχει χάσει τίποτα από τη συμπαγή της εμφάνιση, παρότι το μήκος της έχει αυξηθεί. Στην πραγματικότητα συμβαίνει το αντίθετο, καθώς οι νέες αναλογίες καθιστούν το αυτοκίνητο ακόμα πιο δυναμικό. Τα πλευρικά παράθυρα είναι στενότερα από το προηγούμενο μοντέλο, και διαθέτουν μια πιο απότομη “πτώση” προς τα πίσω, ακολουθώντας τη γραμμή της οροφής, στοιχεία που συμβάλουν στο όχημα να δείχνει χαμηλότερο. Οι γραμμές στο πλαίσιο της οροφής ενισχύουν περαιτέρω το οπτικό βάθος, με την οροφή να καταλήγει σε μια νέα πίσω αεροτομή, που υπογραμμίζει περαιτέρω τα σπορ γονίδια της Cayenne.

Η ηλεκτρικά ελεγχόμενη, αναδιπλούμενη αεροτομή αποτελεί βασική συνιστώσα της ενεργής αεροδυναμικής του αυτοκινήτου (Porsche Active Aerodynamics, PAA), και τοποθετείται για πρώτη φορά σε ένα SUV. Η αεροτομή βρίσκεται στην “μηδενική” της θέση σε ταχύτητες έως 160 χλμ/ώρα, μειώνοντας την αντίσταση του αέρα, και κατ’επέκταση την κατανάλωση καυσίμου. Πάνω από αυτή την ταχύτητα, αυξάνει την κάθετη δύναμη στον πίσω άξονα, η οποία βελτιστοποιεί τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου σε υψηλές ταχύτητες.

Πιο συγκεκριμένα, η αεροτομή οροφής ανυψώνεται αυτόματα σε τρεις θέσεις, ανάλογα με την κατάσταση οδήγησης και τις επιλεγμένες ρυθμίσεις του οχήματος, δημιουργώντας 50 κιλά επιπλέον κάθετης δύναμης στον πίσω άξονα. Έτσι, στη θέση “perfomance” με ταχύτητες άνω των 160 χλμ/ώρα, η αεροτομή ανυψώνεται αυτόματα κατά 20 χλστ. (ή 6 μοίρες), αυξάνοντας την κάθετη δύναμη του πίσω άξονα.

Όταν έχεις επιλέξει το πρόγραμμα οδήγησης “Sport Plus”, η αεροτομή ανυψώνεται περαιτέρω, στα συνολικά 40 χλστ. (ή 12,6 μοίρες), για ακόμα μεγαλύτερη κάθετη δύναμη και ευστάθεια του πίσω μέρους, ενώ μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 60 χλστ. (19,9 μοίρες), όταν η πανοραμική οροφή είναι ανοικτή σε ταχύτητες άνω των 90 χλμ/ώρα. Στην περίπτωση αυτή, η αεροτομή βοηθά στην αντιστάθμιση της μειωμένης πίεσης στον πίσω άξονα που δημιουργείται όταν η οροφή είναι ανοιχτή. Τέλος, λειτουργεί και ως αερόφρενο, και όταν πιέσεις έντονα το πεντάλ του φρένου με ταχύτητα μεταξύ 170 και 250 χλμ/ώρα, τότε αυτή ανασηκώνεται με γωνία 28,6 μοιρών, κάτι που έχει σαν αποτέλεσμα την μείωση της απόστασης ακινητοποίησης από τα 250 χλμ/ώρα κατά 2 μέτρα.

Σε σχέση με την προηγούμενη γενιά, η νέα Cayenne πατάει σε τροχούς από κράμα αλουμινίου, που έχουν μια ίντσα μεγαλύτερη διάμετρο, ενώ τοποθετούνται για πρώτη φορά κλιμακωτά μεγέθη εμπρός και πίσω ελαστικών. Έτσι, προσφέρεται με ζάντες 19 με ελαστικά 255/55 εμπρός και 275/50 πίσω, ή με ζάντες 21 ιντσών και ελαστικά διαστάσεων 285/40 εμπρός και 315/35 πίσω, όπως η Cayenne S της δοκιμής.


Η πλάγια όψη της Cayenne Turbo είναι ιδιαίτερα ξεχωριστή χάρη στους ξεχωριστούς τροχούς 21 ιντσών, σε χρώμα τιτανίου, ενώ στο χρώμα του αμαξώματος είναι βαμμένες οι επεκτάσεις των θόλων, οι εξωτερικοί καθρέφτες, και τα διακοσμητικά της πόρτας. Τέλος, στο βασικό εξοπλισμό της Turbo ανήκουν τα πρωτοποριακά φρένα Porsche Surface Coated Brakes (PSCB), τα οποία τοποθετούνται για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο παραγωγής. Αυτά διαθέτουν επίστρωση με καρβίδιο βολφραμίου, κάτι που αυξάνει την τριβή, ενώ μειώνει τη φθορά και τη σκόνη από τα τακάκια.

Οι δίσκοι έχουν γυαλιστερή εμφάνιση, με την συγκεκριμένη τεχνολογία να είναι προαιρετική για την απλή και την S έκδοση, αλλά στάνταρ στην Turbo. Οπτικά ξεχωρίζουν από τις λευκές δαγκάνες, με τα κεραμικά φρένα (PCCB) να παραμένουν το κορυφαίο διαθέσιμο σύστημα πέδησης και να διαθέτουν κίτρινες δαγκάνες. Και στα δύο αυτά συστήματα, υπάρχουν δεκαπίστονες δαγκάνες εμπρός και εξαπίστονες πίσω, με τους εμπρός δίσκους να έχουν διάμετρο 440 χλστ.

Φτάνοντας στο πίσω μέρος, όπου κατά τη γνώμη μου, βλέπουμε τα πιο όμορφα οπίσθια σε μεγάλο SUV. Διαθέτει οριζόντιες γραμμές για να τονιστεί το βάθος και το πλάτος του, με την φωτεινή λωρίδα τριών μερών, που εκτείνεται μεταξύ των πίσω φώτων, να αποτελεί σήμα κατατεθέν της νέας γενιάς του γερμανικού SUV, “φωνάζοντας” από μακριά ότι πρόκειται για Porsche. Σε αυτή την οριζόντια μαύρη λωρίδα υπάρχει και το λογότυπο της “Porsche”, τονίζοντας περισσότερο το πλάτος της.

Ένας πολύ εύκολος τρόπος για να ξεχωρίσεις τις τρεις εκδόσεις της Cayenne (απλή, S και Turbo) είναι να παρατηρήσεις τις απολήξεις της εξάτμισης στα κάτω άκρα, οι οποίες είναι ενσωματωμένες στον προφυλακτήρα. Η πρώτη διαθέτει δύο οβάλ “μπούκες”, η δεύτερη τέσσερις στρογγυλές, ενώ η Turbo τέσσερις τετράγωνες. Επιπλέον, η Cayenne Turbo είναι εύκολα αναγνωρίσιμη και από την πίσω ποδιά βαμμένη στο χρώμα του αμαξώματος.

Πλατφόρμα

Παρά τις μεγαλύτερες διαστάσεις, χάρη στη νέα MLB Evo πλατφόρμα που βασίζεται -και είναι ίδια με τα Audi Q7, Bentley Bentayga, και Lamborghini Urus- η Cayenne ζυγίζει 55 κιλά λιγότερα στην απλή έκδοση (1.985 κιλά), 65 κιλά λιγότερα στην S έκδοση (2.020 κιλά) και 10 κιλά λιγότερα στην Turbo (2.175 κιλά). Και αυτό γιατί κάνει χρήση αλουμινίου και χάλυβα υψηλής αντοχής στα σωστά σημεία του αμαξώματος, ενώ το σώμα είναι εξολοκλήρου φτιαγμένο από αλουμίνιο, που συνολικά μειώνει το βάρος του αμαξώματος κατά 135 κιλά, αλλά διαθέτει σημαντικά αυξημένο βασικό εξοπλισμό.

Ένα ακόμα ιδιαίτερο τεχνικό χαρακτηριστικό της είναι η πρωτοποριακή μπαταρία πολυμερών ιόντων λιθίου, η οποία από μόνη της εξοικονομεί βάρος 10 κιλών σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο. Σε σχέση με την πρώτη γενιά η μείωση του βάρους έχει αγγίξει τα 225 κιλά, ή περίπου 10%. Τέλος, η Porsche έχει προσθέσει 50 κιλά ενισχύσεων στη νέα Cayenne για χάρη των δοκιμών πρόσκρουσης, κάτι που αναμένεται να κάνει το γερμανικό SUV ακόμα πιο ασφαλές.

Εσωτερικό

Ανοίγοντας την πόρτα βρήκα ένα πολύ γνώριμο περιβάλλον, καθώς η κεντρική κονσόλα και ο πίνακας οργάνων προέρχονται αυτούσιοι από την Panamera. Φυσικά υπάρχουν οι κατάλληλες τροποποιήσεις/προσθήκες, όπως οι γεροδεμένες λαβές ένθεν και ένθεν του κεντρικού τούνελ, που συμβάλλουν στον off-road χαρακτήρα της Cayenne.

H πολυτέλεια είναι αδιαπραγμάτευτη για την εταιρία και δεν θα μπορούσες να περιμένεις τίποτα λιγότερο από premium αισθητική και την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Δεν υπάρχει σημείο που θα ακουμπήσεις κάποια πλαστική επιφάνεια, καθώς τα πάντα είναι ντυμένα με εξαιρετικής ποιότητας δέρμα.

O τρόπος που εκκινείς τον κινητήρα είναι μια λεπτομέρεια που δείχνει μεν ότι η Porsche παραμένει πιστή στην παράδοση της, αλλά ταυτόχρονα ακολουθεί την τεχνολογία. Στην κλασική -αριστερά από το τιμόνι- θέση για το κλειδί δεν υπάρχει η υποδοχή για να το τοποθετήσεις, καθώς πλέον διατίθεται με keyless τεχνολογία. Έτσι, έχοντας το κλειδί στην τσέπη σου ή οπουδήποτε αλλού, το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να περιστρέψεις το μόνιμο διακόπτη -εν είδει κλειδιού- για να πάρει μπροστά ο 2,9-λίτρων V6 του αυτοκινήτου της δοκιμής.

Κάθεσαι αρκετά ψηλά, αλλά τα καθίσματα με το ενσωματωμένο προσκέφαλο διαθέτουν εξαιρετική πλευρική στήριξη, ενώ προσφέρουν άνετες μετακινήσεις μετά από πολύωρη χρήση, καθώς είναι θερμαινόμενα/αεριζόμενα και με λειτουργία μασάζ. Μπροστά σου έχεις τον νέο πίνακα οργάνων, που μαζί με το σύστημα πλοήγησης ονομάζονται Porsche Advanced Cockpit. Το κλασσικό κεντρικό στροφόμετρο συνεχίζει να είναι αναλογικό, πλαισιώνεται όμως από δύο οθόνες 7 ιντσών με την αριστερή να δείχνει την ταχύτητα και την επιλογή λειτουργίας του πλαισίου και τη δεξιά να παρέχει πληροφορίες στον οδηγό όπως οι θερμοκρασίες, ο δείκτης καυσίμου και το GPS. Ακόμα ένα από τα πολλά ηλεκτρονικά υποβοηθήματα ασφαλείας είναι και η κάμερα νυχτερινής όρασης, με την εικόνα να προβάλλεται στο δεξί μέρος του πίνακα οργάνων.

Η υπερυψωμένη κεντρική κονσόλα αφήνει για πάντα στο παρελθόν τον πονοκέφαλο των αμέτρητων κουμπιών και διακοπτών. Αυτό σημαίνει ελάχιστοι διακόπτες και όσοι έχουν απομείνει, έχουν αντικατασταθεί με κουμπιά αφής, τα οποίο χωρίζονται σε δύο “κατηγορίες”. Αυτά του τετραζωνικού κλιματισμού, για τα θερμαινόμενα/κλιματιζόμενα καθίσματα, καθώς τα κουμπιά για τη σκληρότητα της ανάρτησης χρειάζονται πίεση και να ακούσεις το “κλικ” για να πραγματοποιήσουν μια λειτουργία. Αυτά που βρίσκονται πιο ψηλά, και ακριβώς κάτω από την οθόνη του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας είναι ξεκάθαρα αφής, και πιο ευάλωτα σε “κατά λάθος” ενεργοποίηση τους.

Στην κορυφή “κάθεται” μια οθόνη υψηλής ανάλυσης 12,3-ιντσών, που η χρήση της θυμίζει smartphone/tablet. Σε αυτή μπορείς να προσαρμόσεις την οθόνη εκκίνησης, να επιλέξεις τα widgets που προτιμάς για να καθορίσουν τις λειτουργίες που χρησιμοποιείς περισσότερο, ενώ μπορείς να ελέγξεις τα πάντα, μέχρι και το που θα σημαδεύει ο κεντρικός -ηλεκτρικά ελεγχόμενος- αεραγωγός του κλιματισμού. Η οθόνη αφής έχει την λειτουργία Multitouch Operation για να αντιδρά το συντομότερο στις κινήσεις σου, ενώ επιπλέον, εκτός από το ενσωματωμένο CD/DVD player, το PCM έχει δύο θύρες USB, δύο θύρες SD καθώς και 10 GB “jukebox” που χωράει όλα τα μέσα που έχεις.

Διαθέτει Apple CarPlay, σύστημα πλοήγησης με 3D χάρτες, Google Earth και Google Street View, χώρο αποθήκευσης για βελτιστοποιημένες λήψεις από το κινητό τηλέφωνο, ενώ κάποιες λειτουργίες του οχήματος μπορούν να γίνουν από το smartphone ή το Apple Watch. Τέλος, παρέχει τη δυνατότητα προσαρμογής της διάταξής της, χωρίζοντας τη μέχρι και σε 3 διαφορετικές ζώνες. Μπορείς για παράδειγμα στο δεξιά μέρος της οθόνης να διατηρείς κάποιες συντομεύσεις εφαρμογών που χρησιμοποιείς πιο συχνά, έτσι ώστε να έχεις πρόσβαση σε αυτές την ώρα που λειτουργεί η πλοήγηση ή το ραδιόφωνο στο υπόλοιπο μέρος της οθόνης.

Από πλευράς χώρων, η νέα Cayenne είναι πιο άνετη από ποτέ, και αυξάνει την απόσταση της από την Macan. Θα μετακινηθούν υπέρ άνετα 5 ενήλικες επιβάτες χωρίς το παραμικρό πρόβλημα για γόνατα ή κεφάλια. Οι βάσεις των πίσω καθισμάτων μετακινούνται εμπρός/πίσω σε εύρος ρύθμισης 160 χλστ. προσφέροντας δέκα θέσεις ρύθμισης, ενώ η πλάτη των καθισμάτων ρυθμίζεται από 11 έως 29 μοίρες. Αυτές, επίσης, μπορούν να σταθούν σχεδόν κάθετα, ώστε να αυξηθεί ο όγκος του χώρου αποσκευών κατά 100 λίτρα, σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο. Έτσι, αυτός ανέρχεται στα 770 λίτρα, ενώ όταν απαιτείται ακόμη περισσότερος, η αναδίπλωση των πλατών (40/20/40) δημιουργεί ένα επίπεδο πάτωμα φόρτωσης, που φτάνει τα 1.710 λίτρα (στην Cayenne Turbo τα αντίστοιχα νούμερα είναι 745 και 1.680).

Θέσεις για μικροαντικείμενα υπάρχουν, με μόνη “έλλειψη” μια σαφής θέση για το κινητό σου. Αυτό θα πρέπει να το αφήσεις μέσα στο υποβραχιώνιο, ή στις θέσεις για τις ποτηροθήκες. Κατά τ’άλλα, μπουκάλια χωρητικότητας μέχρι 1,5 λίτρο μπορούν να αποθηκευτούν στις πόρτες των μπροστινών θυρών, τα οποία έχουν όγκο αποθήκευσης 3,9 λίτρων. Οι πίσω πόρτες προσφέρουν όγκο αποθήκευσης 1,9 λίτρων και μπορούν να φιλοξενήσουν μπουκάλια ενός λίτρου, με το ντουλαπάκι του συνοδηγού να έχει χωρητικότητα 7,8 λίτρων.

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό που εντυπωσιάζει είναι το προαιρετικό 3D ηχοσύστημα της Burmester, που είχε εξοπλίσει η Porsche και στη Panamera Sport Turismo που οδηγήσαμε. Το state-of-the art ηχοσύστημα μετατρέπει τη καμπίνα σε μέγαρο μουσικής, καθώς διαθέτει την τεχνολογία Auro 3D, 8 ενισχυτές και 21 ηχεία, συνολικής απόδοσης 1.455 Watt. Για να καταλάβεις τη δύναμη του μπάσου, το subwoofer έχει απόδοση 400 watts. Η τεχνολογία Air Motion Transformer, μαζί με τα ηχομονωτικά κρύσταλλα εξασφαλίζουν καθαρό, ευκρινή, ποιοτικό ήχο, με τα 21 ηχεία να παράγουν έως και 126 dB.

Κινητήρες

Μηχανικά, η νέα Porsche Cayenne προσφέρεται σε δύο V6 και έναν V8 κινητήρα. Όλοι διαθέτουν turbo “αναπνοή” και είναι βελτιωμένοι σε εκπομπές ρύπων και κατανάλωση σε σχέση με το παρελθόν, με την κίνηση να μεταφέρεται μόνιμα σε όλους τους τροχούς, μέσω ενός αναβαθμισμένου 8-τάχυτου αυτόματου Tiptronic S κιβωτίου, αντί για το νέο 8-τάχυτο PDK της Panamera. Αυτό προσφέρει ταχύτερους χρόνους απόκρισης και πιο σπορ ρυθμούς στις χαμηλότερες ταχύτητες, ενισχύοντας τόσο την απόδοση στην άσφαλτο, όσο και τις ικανότητες του αυτοκίνητου εκτός δρόμου.

Στην βάση η απλή Cayenne κινείται με έναν 3,0-λιτρο V6 κινητήρα μονού turbo, που αποδίδει 340 άλογα στις 5.400 σ.α.λ. και 450 Nm από τις 1.340 μέχρι 4.900 σ.α.λ. Η μικτή κατανάλωση ανακοινώνεται στα 9,2 – 9,0 λίτρα/100 χλμ και εχει εκπομπές CO2 στα 209 – 205 γρ/χλμ. Κάνει τα 0-100 χλμ/ώρα σε 6,2 δευτ. ή 5,9 δευτ. όταν συνδυάζεται με το Sport Chrono, με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 245 χλμ/ώρα.

Έπειτα, η Cayenne S κινείται από έναν 2,9-λιτρων V6 bi-turbo κινητήρα, που αποδίδει 440 άλογα στις 5.650 σ.α.λ. και 550 Nm στις 1.750-5.500 σ.α.λ., με την μικτή κατανάλωση να ανακοινώνεται στα 9,4 – 9,2 λίτρα/100 χλμ και τις εκπομπές CO2 στα 213 – 209 γρ/χλμ. Κάνει τα 0-100 χλμ/ώρα σε 5,2 δευτ. ή 4,9 δευτ. όταν συνδυάζεται με το Sport Chrono, με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 265 χλμ/ώρα.

Στην κορυφή υπάρχει η Cayenne Turbo, που κινείται από έναν 4.0-λιτρο V8 bi-turbo κινητήρα, απόδοσης 550 ίππων στις 5.750 σ.α.λ. και 770 Nm στις 1.960-4.500 σ.α.λ. Η μικτή κατανάλωση ανακοινώνεται στα 11,9 – 11,7 λίτρα/100 χλμ, έχοντας εκπομπές CO2 στα 272 – 267 γρ/χλμ. Κάνει τα 0-100 χλμ/ώρα σε 4,1 δευτ. ή 3,9 δευτ. όταν συνδυάζεται με το Sport Chrono, με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 286 χλμ/ώρα.

Τιμές

H νέα Porsche Cayenne θα είναι διαθέσιμη στην Ελλάδα από 2 Δεκεμβρίου, με την τιμή της “απλής” να ξεκινάει από €112.100. Ακολουθεί η Cayenne S από €137.300, και τέλος η Cayenne Turbo με τιμή €221.400. Αναλυτικά τις τιμές των μοντέλων της Porsche μπορείς να δεις εδώ.

Οδηγώντας

Θα σου εκμυστηρευτώ κάτι. Λατρεύω τη φιλοσοφία των ελαφριών αυτοκινήτων, όπως ενός Caterham, μιας Lotus, ενός BAC Mono, ενός sportscar με πλαστικά τζάμια, ενός hothatch με αφαιρεμένα τα πίσω καθίσματα κλπ. Με πιάνεις… Σε μια άκρως στριφτερή διαδρομή ένα τέτοιο θα επέλεγα. Αλλά πρέπει να σου ομολογήσω ότι ένα αυτοκίνητο που είναι το άκρως αντίθετο αυτών, το οποίο ζυγίζει 2 τόνους και μπορεί να κάνει σοβαρό offfoading είναι εξίσου διασκεδαστικό. Και ναι, αυτό είναι η νέα Cayenne.

Από τους 200+ δημοσιογράφους που ταξίδεψαν απ’όλο τον κόσμο στην Κρήτη, η ελληνική αποστολή είχε ένα σημαντικό πλεονέκτημα. Αυτό της γνώσης της ποιότητας των ελληνικών δρόμων, κάτι που κρίθηκε αναγκαίο καθώς από τις 20 ημέρες που διήρκεσε η παρουσίαση το προηγούμενο Σαββατοκύριακο ήταν το μόνο βροχερό.

Παρόλα αυτά, η Cayenne έδειξε να νιώθει “σαν το σπίτι της”. Όχι, ότι η προηγούμενη γενιά υστερούσε, αλλά με τις νέες τεχνολογίες που έχει προικίσει το μοντέλο της η Porsche, αυτό εύκολα μπορεί να χαρακτηριστεί ως το πιο sport SUV της αγοράς, παίρνοντας τον “τίτλο” από ένα μοντέλο της ίδιας εταιρίας, την Macan.

Ξεκινώντας από το πλαίσιο, αυτό είναι σχεδιασμένο από το μηδέν, και βάζει τον πήχη της σπορ οδήγησης και της άνεση σε νέα ύψη. Από τη μία πλευρά, το αυτοκίνητο σου προσφέρει ένα επίπεδο δυναμικής οδήγησης, που ανταγωνίζεται μόνο τα σπορ αυτοκίνητα, και από την άλλη, μπορείς να απολαύσεις άνετη οδήγηση, που συνήθως βρίσκεις σε μόνο πολυτελείς λιμουζίνες.

Υπεύθυνη γι’αυτό είναι η αερανάρτηση, που ήταν εξοπλισμένη το αυτοκίνητο της δοκιμής (στάνταρ στην Turbo). Αυτή, σύμφωνα με τους μηχανικούς της εταιρίας, είναι το μεγαλύτερο βήμα που έχει γίνει αναφορικά με την ποιότητα κύλισης και άνεσης του αυτοκινήτου, σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο. Τα αμορτισέρ χρησιμοποιούν τρεις θαλάμους οι οποίοι όταν είναι γεμάτοι, έχουν συνολικά 60% περισσότερο όγκο αέρα από οτι προηγούμενως. Στη Normal λειτουργία χρησιμοποιούνται και οι τρεις θάλαμοι, στην Sport οι δύο και στην Sport Plus, μόνο ο ένας.

Με αυτό τον τρόπο υπάρχει πολύ μεγάλη δυνατότητα ρύθμισης της σκληρότητας των ελατηρίων ανάλογα με τις διαθέσεις σου, με τις αλλαγές κάθε ρύθμισης να είναι έντονα διακριτές. Έτσι παρά τις μεγάλες ζάντες η απόσβεση των ανωμαλιών εινα αξιοσημείωτη, κάτι που σημαίνει ότι επιβάλλεται να την “τικάρεις” όταν αγοράσεις το αυτοκίνητο. Ένα ακόμα πλεονέκτημα της είναι η ρύθμιση της απόστασης από το έδαφος του αυτοκινήτου, που στο ψηλότερο σημείο φτάνει τα 240 χλστ., με γωνία προσέγγισης στις 21 μοίρες, δίνοντας την δυνατότητα να κινηθεί σε νερό βάθους μέχρι 53 εκατοστών.

Η προσχεδιασμένη διαδρομή από την διοργάνωση περιλάμβανε συνολική οδήγηση 350 χλμ. και τις δύο ημέρες. Το συμπέρασμα που βγήκε είναι ότι η ρύθμιση του περιστροφικού διακόπτη στη θέση Sport είναι η ιδανικότερη επιλογή, καθώς διαθέτει έναν άριστο συνδυασμό άνεσης και sport χαρακτηριστικών, που εν ολίγοις συνοψίζεται ως “ένα σύγχρονο GTI”. Σε αυτό συμβάλλει και το σύστημα διεύθυνσης, το οποίο έχει το σωστό βάρος, προσφέρει εξαιρετική κατευθυντικότητα και αμεσότητα στις εντολές σου.

Παρά τις μέτριες καιρικές συνθήκες, και το οδικό δίκτυο του μεγαλύτερου νησιού της Ελλάδας, από τα πρώτα χλμ. κατάλαβα την εξαιρετικά καλή δουλειά που έχει γίνει στο να βρεθεί η ιδανική ισορροπία μεταξύ άνεσης και άριστης ρύθμισης για επιθετική οδήγηση. Πουθενά δεν φάνηκε το βάρος του αμαξώματος, όσο και αν προσπάθησα να την “στραμπουλήξω” επιτηδευμένα σε κάποια στροφή. Σε αυτό συνέβαλαν τα ενεργά συστήματα, όπως το σύστημα τετραδιεύθυνσης, και το ηλεκτρονικό σύστημα πλευρικής σταθερότητας (active roll stabilization) Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), με τα δεδομένα που παράγονται να αναλύονται σε πραγματικό χρόνο, από το Porsche 4D Chassis Control.

Το PDCC χρησιμοποιεί ένα σύστημα 48-volt και είναι τοποθετημένο κατά μήκος της αντιστρεπτικής ράβδου. Ουσιαστικά πρόκειται για έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα που ελέγχει τη στρέψη της αντιστρετπικής και κατά συνέπεια τις κλίσεις του αμαξώματος. Το αυτοκίνητο δοκιμής το διέθετε, κάτι που πρακτικά ήταν ο λόγος της παντελούς απουσίας των κλίσεων του αμαξώματος, όσο και αν το πιέσεις. Μηδέν…flat.

Ο τρόπος που η Cayenne αλλάζει κατεύθυνση σε συνεχείς στροφές είναι αξιοθαύμαστη, κάτι που γίνεται ακόμα πιο εμφανές στον ανοιχτό δρόμο, με το αυτοκίνητο να “μαζεύει” εύκολα χλμ/ώρα και να τα διατηρεί αγόγγυστα. Τα επίπεδα πρόσφυσης είναι πάρα πολύ ψηλά, και αυτό που ενθουσιάζει είναι ο tail-happy χαρακτήρας του αυτοκινήτου. Έχοντας υπομονή σε μια φουρκέτα, και όταν σημαδέψεις την έξοδο της στροφής, με ένα βύθισμα στο πεντάλ του γκαζιού το πίσω μέρος γλιστράει όμορφα και ομαλά, δίνοντας σου τη χαρά του ανάποδου. Σε προκαλώ να μου βρεις άλλο SUV που να έχει τέτοια συμπεριφορά. Μη το ψάχνεις…δεν υπάρχει.

Από την άλλη, μπορείς να ταξιδέψεις για πολύ μεγάλες αποστάσεις χωρίς να καταλάβεις πότε περνάει η ώρα, και κυρίως με απόλυτη σιγουριά, άνεση και εξαιρετική ποιότητα κύλισης. Τα επίπεδα θορύβου είναι χαμηλά, με τον μόνο ήχο που θα περάσει στην καμπίνα να είναι ο ήχος από τον κινητήρα, καθώς η εξάτμιση παραείναι φιμωμένη, ακόμα και στο πρόγραμμα Sport Plus.

Το κιβώτιο στην Normal λειτουργία αλλάζει ταχύτητες νωρίτερα και πολύ ομαλά, για εξοικονόμηση καυσίμου. Στη λειτουργία “Sport”, οι αλλαγές γίνονται πιο γρήγορες, για καλύτερους χρόνους επιτάχυνσης με την ανάρτηση να ρυθμίζεται στην μεσαία σκληρότητα, ενώ στο Sport Plus το λογισμικό κρατάει τις στροφές πιο ψηλά για ακόμα πιο άμεσες εντολές στο γκάζι. Ακόμα, ενεργοποιείται το launch control, η ανάρτηση γίνεται πιο σκληρή, αλλά υποφερτή, χαμηλώνοντας το αμάξωμα, βελτιστοποιούνται όλα τα συστήματα πλαισίου για καλύτερη απόδοση, ενώ ανυψώνεται και η αεροτομή. Η τελική ταχύτητα έρχεται με την έκτη σχέση, καθώς η έβδομη και η όγδοη λειτουργούν ως overdrive, μειώνοντας τα επίπεδα ήχου και κατανάλωσης στα ταξίδια.

H κεντρική οθόνη λειτουργεί επίσης ως κέντρο εντολών για όλα τα συστήματα δυναμικής οδήγησης στη Cayenne. Μία από τις πιο σημαντικές αλλαγές σε σχέση με το παρελθόν είναι ότι οι διάφορες offroad ρυθμίσεις δεν επιλέγονται μέσω μεμονωμένων κουμπιών στην κεντρική κονσόλα, αλλά μέσω ενός συγκεκριμένου μενού στην οθόνη. Συνολικά υπάρχουν πέντε προγράμματα για εντός και εκτός δρόμου διαδρομές, που εκτός από την Normal, μπορείς να επιλέξεις το Gravel για κίνηση σε εύκολο έδαφος εκτός δρόμου ή σε βρεγμένο γρασίδι, το Mud για λασπώδεις διαδρομές ή για διαδρομές με βαθιά “λούκια”, το Sand για παιχνίδια στην άμμο, και το Rock για σκληρές και άνισες επιφάνειες που βρίσκονται σε άγριο έδαφος. Ανάλογα με το πρόγραμμα το σύστημα ελέγχου ρυθμίζει βέλτιστα τον κινητήρα, το κιβώτιο, την κατανομή της ροπής στον πίσω άξονα και το πρόγραμμα σταθεροποίησης PSM.

Συμπέρασμα

Το 1989, ο Ferry Porsche είχε πει την παρακάτω βαρύγδουπη φράση:

Εάν φτιάξουμε ένα off-road αυτοκίνητο σύμφωνα με τα πρότυπο ποιότητας μας, και έχει το σήμα της Porsche μπροστά, οι άνθρωποι θα το αγοράσουν.

Δηλαδή μια ιδέα ενός Porsche SUV, που οι φαν της εταιρίας θα έβρισκαν απίστευτα θλιβερή. Κι όμως, η τεράστια εμπορική επιτυχία της Cayenne αποδεικνύει ότι ο Porsche είχε δίκιο. Όπως και με την 911, οι μηχανικοί της Porsche έδωσαν μεγάλη προσοχή ώστε να εξασφαλίσουν ότι η νέα Cayenne τιμά την κληρονομιά της. Και όπως φαίνεται, τη στιγμή που η θρυλική 911 θα γιορτάζει την 60η επέτειό της το 2023, η Cayenne πιθανότατα θα έχει γίνει η best-seller Porsche όλων των εποχών.

Με τη νέα Cayenne η Porsche απέδειξε για μια ακόμα φορά, ότι ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο, αναγκάζοντας με να βγάλω για ακόμα μια φορά το καπέλο και να την χειροκροτήσω. Εξάλλου, δε περιμένεις τίποτα λιγότερο από το τέλειο σε μηχανολογικό, και όχι μόνο, τομέα από μια τέτοια εταιρία.

Φωτογραφίες

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

BYD Ocean-M Concept

Το Ocean-M Concept παρουσίασε η BYD στην έκθεση του Πεκίνου, με το πρωτότυπο να περνά στη παραγωγή μέσα στο τρίτο τρίμηνο του έτους. Πρόκειται...