Test Drive: Δοκιμάζουμε την Porsche Panamera Sport Turismo

Σχετικά άρθρα

Σε ένα κόσμο που κυριαρχούν τα SUV, η Porsche τόλμησε να παρουσιάσει ένα shooting brake μοντέλο, για μια πολύ περιορισμένη και niche αγορά, με την παταγώδη αποτυχία της Mercedes CLS Shooting brake να είναι ακόμα νωπή. Θα πετύχει εμπορικά η Panamera Sport Turismo; Άγνωστο, αλλά έχει όλα τα φόντα για να το κάνει. Δεν υπάρχει καλύτερο και πιο γρήγορο αυτοκίνητο για να γυρίσεις εσύ, 3 φίλοι σου και οι αποσκευές σας όλη την Ευρώπη ατσαλάκωτοι και με μεγαλύτερο κύρος! Λάθος, υπάρχει και λέγεται Ferrari GTC4Lusso με τον ατμοσφαιρικό V12, αλλά κοστίζει τα διπλάσια και δεν έχει την πρακτικότητα των πίσω θυρών!

Η πρακτικότητα και η ευκολία στην καθημερινότητα ήταν εξάλλου και οι κύριοι λόγοι που η γερμανική εταιρία έδωσε το πράσινο φως στην Sport Turismo. Αυτή μεγαλώνει την οικογένεια της Panamera, η οποία είναι αρκετά πιθανό να αποκτήσει και άλλο μέλος στο μέλλον. Με τι; Ίσως με ένα κανονικό τετραθέσιο coupe αμάξωμα, μεγαλύτερο από την 911 που προσφέρει διάταξη θέσεων 2+2.

Η εισαγωγή αυτή για το ταξίδι των προηγούμενων 3 ημερών στις δαλματικές ακτές της Κροατίας, καλεσμένοι της Porsche Ελλάδος, για να οδηγήσουμε τη Panamera για σχεδόν 500 χλμ. Με έδρα το προστατευμένο από την UNESCO χωριό του Trogir κατευθυνθήκαμε με την Panamera Turbo Sport Turismo βόρεια προς το νησί Pag, για να επιστρέψουμε από μια ελαφρώς διαφορετική διαδρομή στη βάση μας με την εντυπωσιακή Panamera Turbo S E-Hybrid, των 680 ίππων!

Το αυτοκίνητο

Με τη Panamera Sport Turismo, η οποία παρουσιάστηκε πριν 6 μήνες στην έκθεση της Γενεύης, η Porsche εισάγει ένα εντυπωσιακό touring αυτοκίνητο στη premium αγορά, με τους τρεις πυλώνες (δυναμικά χαρακτηριστικά, άνεση και ευελιξία) να αντιπροσωπεύουν μια μοναδική εναλλακτική λύση προς τα παραδοσιακά sedan αμαξώματα. Για την γερμανική εταιρία, η Sport Turismo είναι το τρίτο μοντέλο της οικογένειας της Panamera (μετά την sedan έκδοση, και την Executive, αυτή με το μακρύ μεταξόνιο), και ευελπιστεί να φέρει νέα ώθηση στο πολυτελές τμήμα της αγοράς, με το δυναμικό της σχεδιασμό. Εδώ που τα λέμε η Panamera Sport Turismo είναι πιο elegant πρόταση σε σύγκριση με την Cayenne.

Με το τελείως ανασχεδιασμένο πίσω τμήμα, οι σχεδιαστές του κέντρου ανάπτυξης στο Weissach άλλαξαν τη εμφάνιση, τo packaging και το χαρακτήρα της μεγάλης Porsche. Ο Michael Mauer και ο επικεφαλής εξωτερικής σχεδίασης Peter Varga κατάφεραν να βελτιώσουν περαιτέρω τις γραμμές του εξαιρετικού concept που παρουσιάστηκε στην έκθεση του Παρισιού το 2012, και να το περάσουν πρακτικά αμετάβλητο στη μαζική παραγωγή. Στα μάτια μου η Sport Turismo έχει σαφώς πιο ενδιαφέρον σχεδιασμό, γιατί το μοντέλο δεν έχει καμία οπτική συγγένεια με την θρυλική σιλουέτα της 911, όπως ηθελημένα προσπαθεί η Porsche να έχει κάθε μοντέλο της. Παρόλα αυτά γεννήθηκε μια έκδοση της Panamera, που είναι εξίσου ομοιογενής.

Μέχρι τη μεσαία κολόνα όλα παραμένουν απαράλλαχτα σε σχέση με την Panamera sedan, με την Sport Turismo να χαρακτηρίζεται επίσης από δυναμικές αναλογίες και εξίσου ισχυρά και κομψά σχεδιαστικά στοιχεία. Η Porsche Panamera Sport Turismo έχει μήκος 5.049 χιλιοστά, ύψος 1.428 χιλιοστών (Turbo: 1.432 χιλιοστά) και πλάτος 1.937 χιλιοστά, ενώ διαθέτει μακρύ μεταξόνιο που αγγίζει τα 2.950 χιλιοστά. Τα νούμερα αυτά δεν έχουν καμία διαφορά σε σχέση με την Panamera sedan, κάτι που σημαίνει ότι δεν αλλάζει ούτε ο πίσω πρόβολος, ο οποίος είναι μεγάλος προσφέροντας στο αυτοκίνητο μια δυναμική εμφάνιση. Οι μπροστινοί τροχοί έχουν μετατοπιστεί στα άκρα, μειώνοντας τους εμπρός πρόβολους και κάνοντας τη διάσταση του κύρους (την απόσταση μεταξύ της πρώτης κολόνας και του εμπρός άξονα) ακόμη μεγαλύτερη.

Το καπό, το κάλυμμα του χώρου αποσκευών και τα φτερά είναι κατασκευασμένα από αλουμίνιο, και τονίζουν το περίγραμμα του σπορ αυτοκινήτου, περισσότερο από ποτέ, χάρη στη δυναμική γραμμή οροφής του. Παρατηρώντας το προφίλ, θα δεις μια επιμήκης γραμμή παραθύρου και ένα εξίσου μακρύ περίγραμμα οροφής, που τρέχουν πάνω από τους τονισμένους θόλους τροχών και τα έντονα φτερά. Η μεσαία και πίσω κολόνα είναι σε μαύρο χρώμα, και φτάνοντας στο πίσω μέρος θα δεις την οροφή να πέφτει λιγότερο “δραματικά” από τη γραμμή παραθύρου, δημιουργώντας μια εντυπωσιακή, ξεκάθαρη και αδιαμφισβήτητη τέταρτη κολόνα. Αυτή διαθέτει ασυνήθιστη κλίση για τα οχήματα αυτού του τύπου, δίνοντας έτσι μια αισθητική σπορ αυτοκίνητου στην περιοχή των φτερών.

Στην κορυφή της πίσω πόρτας του χώρου αποσκευών, υπάρχει μια αναδιπλούμενη αεροτομή, η οποίο αποτελεί βασική συνιστώσα της ενεργής αεροδυναμικής του αυτοκινήτου (Porsche Active Aerodynamics, PAA). Η αεροτομή, η οποία είναι βαμμένη σε μαύρο γυαλιστερό χρώμα, μειώνει την αντίσταση του αέρα σε ταχύτητα έως 170 χλμ/ώρα, μειώνοντας έτσι την κατανάλωση καυσίμου. Πάνω από αυτή την ταχύτητα, αυξάνει την κάθετη δύναμη στον πίσω άξονα, η οποία βελτιστοποιεί τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου σε υψηλές ταχύτητες.

Πιο συγκεκριμένα η αεροτομή οροφής ανυψώνεται αυτόματα σε δύο θέσεις, ανάλογα με την κατάσταση οδήγησης και τις επιλεγμένες ρυθμίσεις του οχήματος, δημιουργώντας 50 κιλά επιπλέον κάθετης δύναμης στον πίσω άξονα. Έτσι, με ταχύτητες μέχρι 170 χλμ/ώρα, η αεροτομή έχει γωνία -7 μοιρών και μειώνει την οπισθέλκουσα, βελτιστοποιώντας έτσι την κατανάλωση καυσίμου. Σε ταχύτητες άνω των 170 χλμ./ώρα, το σπόιλερ οροφής ανυψώνεται αυτόματα στη θέση “perfomance”, αυξάνοντας έτσι την ευστάθεια στην οδήγηση, καθώς ανυψώνεται υπό γωνία 1 μοίρας.

Όταν έχεις επιλέξει τα προγράμματα οδήγησης “Sport” και “Sport Plus”, η αεροτομή μπαίνει στη θέση “perfomance” από τα 90 χλμ/ώρα, ενώ μπορεί να φτάσει μέχρι τις 26 μοίρες, όταν η πανοραμική οροφή είναι ανοικτή σε ταχύτητες άνω των 90 χλμ/ώρα. Στην περίπτωση αυτή, η αεροτομή βοηθά στην αντιστάθμιση της μειωμένης πίεσης στον πίσω άξονα, που δημιουργείται όταν η οροφή είναι ανοιχτή. Η αεροτομή μπορεί, επίσης, να ελεγχθεί χειροκίνητα, ενώ ενεργά στοιχεία βελτιστοποιούν την αεροδυναμική και του μπροστινού τμήματος, χρησιμοποιώντας ενεργές εισόδους αέρα ψύξης με μεταβλητό έλεγχο.

Η σχεδίαση του πίσω μέρους κυριαρχείται από τα “καπούλια” των φτερών, και την οριζόντια μαύρη λωρίδα ανάμεσα στα τρισδιάστατα LED φώτα με τα ενσωματωμένα φώτα φρένων τεσσάρων σημείων, που περιέχει το λογότυπο “Porsche”. Πάνω από αυτό το οριζόντιο στοιχείο υπάρχει μια στενή λωρίδα φωτός, που διατρέχει το πλάτος του οχήματος, προσδίδοντας στη Panamera αδιαμφισβήτητη ταυτότητα τη νύχτα. Αυτή τονίζει ακόμα περισσότερο το πλάτος της Panamera Sport Turismo, ενώ από κάτω η πόρτα του χώρου αποσκευών συγχωνεύεται με τον προφυλακτήρα. Ακόμα, η Sport Turismo έχει χαμηλό κατώφλι, μόλις 630 χλστ., όντας 68 χλστ. πιο χαμηλό από την Panamera sedan. Η καθημερινή πρακτικότητα που λέγαμε στην αρχή…

Φυσικά υπάρχουν και οι απολήξεις της εξάτμισης, οι οποίες έχουν “βουρτσισμένη” εμφάνιση, με τον διαχύτη να είναι αρμονικά ενσωματωμένος στον πίσω προφυλακτήρα. Οι Panamera 4 Sport Turismo και 4 E-Hybrid Sport Turismo χαρακτηρίζονται από δύο μονές απολήξεις για την εξάτμιση, αριστερά και δεξιά, ενώ η 4S είναι εξοπλισμένη με στρογγυλές δίδυμες απολήξεις. Τέλος, η Panamera Turbo Sport Turismo είναι εξοπλισμένη με τετράγωνες δίδυμες απολήξεις, ειδικά σχεδιασμένες για αυτό το μοντέλο. Ακόμα, οι Panamera 4 Sport Turismo, 4 E-Hybrid Sport Turismo και 4S είναι εφοδιασμένες με ζάντες 19 ιντσών, ενώ η Turbo Sport Turismo έρχεται με τροχούς 20 ιντσών. Το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε διέθετε τις προαιρετικές ζάντες 21 ιντσών.

Η Panamera είναι επίσης το πρώτο μοντέλο της εταιρίας από τη Στουτγάρδη που “πατάει” στη νέα πλατφόρμα MSB του VW Group. Η νέα αυτή πλατφόρμα θα χρησιμοποιηθεί σε εκδόσεις της Panamera με πιο κοντό αλλά και πιο μακρύ μεταξόνιο, καθώς και σε άλλα μοντέλα της εταιρίας αλλά και της Bentley. Το 31% της κατασκευής είναι από αλουμίνιο και έχει χρησιμοποιηθεί ενισχυμένος χάλυβας σε σημεία όπως η μεσαία κολόνα για βελτιωμένη αντοχή σε ενδεχόμενη πρόσκρουση.

Φωτογραφίες Panamera Sport Turismo

Εσωτερικό

Ανοίγοντας την βαριά πόρτα δεν θα μπορούσες να αντικρίσεις τίποτα λιγότερο από υπέρμετρη αίσθηση πολυτέλειας, premium αισθητικής και τεχνολογίας. Δεν υπάρχει σημείο που θα ακουμπήσεις κάποια πλαστική επιφάνεια, καθώς τα πάντα είναι ντυμένα με εξαιρετικής ποιότητας δέρμα και -της αγαπημένης- alcantara.

O τρόπος που εκκινείς τον κινητήρα είναι μια λεπτομέρεια που δείχνει μεν ότι η Porsche παραμένει πιστή στην παράδοση της, αλλά ταυτόχρονα ακολουθεί την τεχνολογία. Στην κλασική -αριστερά από το τιμόνι- θέση για το κλειδί δεν υπάρχει η υποδοχή για να το τοποθετήσεις, καθώς πλέον διατίθεται με keyless τεχνολογία. Έτσι, έχοντας το κλειδί στην τσέπη σου ή οπουδήποτε αλλού, το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να περιστρέψεις το μόνιμο διακόπτη -εν είδει κλειδιού- για να πάρει μπροστά ο V8 της Turbo Sport Turismo της δοκιμής.

Από ένα πολυτελές μοντέλο της Porsche δε θα μπορούσαν να λείπουν οι τελευταίες και πιο εξελιγμένες τεχνολογικές ανέσεις. Ο νέος πίνακας οργάνων και το σύστημα πλοήγησης ονομάζονται από την εταιρία Porsche Advanced Cockpit. Το κλασσικό κεντρικό στροφόμετρο συνεχίζει να είναι αναλογικό, πλαισιώνεται όμως από δύο οθόνες 7 ιντσών με την αριστερή να δείχνει την ταχύτητα και την επιλογή λειτουργίας του πλαισίου και τη δεξιά να παρέχει πληροφορίες στον οδηγό όπως οι θερμοκρασίες, ο δείκτης καυσίμου και το GPS. Ακόμα ένα από τα πολλά ηλεκτρονικά υποβοηθήματα ασφαλείας είναι και η κάμερα νυχτερινής όρασης, με την εικόνα να προβάλλεται στο δεξί μέρος του πίνακα οργάνων.

Η υπερυψωμένη κεντρική κονσόλα αφήνει για πάντα στο παρελθόν τον πονοκέφαλο των αμέτρητων κουμπιών και διακοπτών. Αυτό σημαίνει ελάχιστοι διακόπτες και όσοι έχουν απομείνει, έχουν αντικατασταθεί με κουμπιά αφής, τα οποίο χωρίζονται σε δύο “κατηγορίες”. Αυτά του τετραζωνικού κλιματισμού, για τα θερμαινόμενα/κλιματιζόμενα καθίσματα, καθώς τα κουμπιά για τη σκληρότητα της ανάρτησης χρειάζονται πίεση και να ακούσεις το “κλικ” για να πραγματοποιήσουν μια λειτουργία. Αυτά που βρίσκονται πιο ψηλά, και ακριβώς κάτω από την οθόνη του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας είναι ξεκάθαρα αφής, και πιο ευάλωτα σε “κατά λάθος” ενεργοποίηση τους.

Για τα πρώτα, πολύ δύσκολα θα πατήσεις κάτι χωρίς να το θέλεις, για τα δεύτερα όμως, μπορεί εύκολα να πατήσεις κάποιο και να ενεργοποιήσεις κάτι, ειδικά αν “ξεκουράζεις” το χέρι σου στο λεβιέ των ταχυτήτων. Ωστόσο δεν είναι κάτι που θα ενοχλήσει να το συνηθίσεις στην πράξη. Η μεγάλη οθόνη του συστήματος infotainment παρέχει τη δυνατότητα προσαρμογής της διάταξής της, χωρίζοντας τη μέχρι και σε 3 διαφορετικές ζώνες. Μπορείς για παράδειγμα στο δεξιά μέρος της οθόνης να διατηρείς κάποιες συντομεύσεις εφαρμογών που χρησιμοποιείς πιο συχνά, έτσι ώστε να έχεις πρόσβαση σε αυτές την ώρα που λειτουργεί η πλοήγηση ή το ραδιόφωνο στο υπόλοιπο μέρος της οθόνης.

Στην κορυφή “κάθεται” μια οθόνη υψηλής ανάλυσης 12,3-ιντσών, που η χρήση της θυμίζει smartphone. Σε αυτή μπορείς να προσαρμόσεις την οθόνη εκκίνησης, να επιλέξεις τα widgets που προτιμάς για να καθορίσουν τις λειτουργίες που χρησιμοποιείς περισσότερο, ενώ μπορείς ελέγξεις τα πάντα, μέχρι και το που θα σημαδεύει ο κεντρικός -ηλεκτρικά ελεγχόμενος- αεραγωγός του κλιματισμού. Η οθόνη αφής έχει την λειτουργία Multitouch Operation για να αντιδρά το συντομότερο στις κινήσεις σου, ενώ επιπλέον, εκτός από το ενσωματωμένο CD/DVD player, το PCM έχει δύο θύρες USB, δύο θύρες SD καθώς και 10 GB “jukebox” που χωράει όλα τα μέσα που έχεις. Διαθέτει Apple CarPlay, σύστημα πλοήγησης με 3D χάρτες, Google Earth και Google Street View, χώρο αποθήκευσης για βελτιστοποιημένες λήψεις από το κινητό τηλέφωνο, ενώ κάποιες λειτουργίες του οχήματος μπορούν να γίνουν από το smartphone ή το Apple Watch.

Τα καθίσματα της είναι τοποθετημένα χαμηλά, έτσι ώστε το αυτοκίνητο να έχει χαμηλό κέντρο βάρους, το οποίο βελτιώνει τη οδική συμπεριφορά. Παρόλα αυτά, η πλευρική τους στήριξη δεν είναι αυτή που περιμένεις από ένα μοντέλο της Porsche, καθώς να πω την ταπεινή μου γνώμη θα ήθελα να “αγκαλιάζουν” καλύτερα το σώμα. Η Sport Turismo είναι η πρώτη Panamera που διατίθεται σε 4+1 διάταξη καθισμάτων, η οποία αργότερα θα είναι διαθέσιμη και στην Panamera sedan, με την αυστηρά διθέσια διάταξη να προσφέρεται προαιρετικά. Κάτι είπαμε πιο πάνω για καθημερινή πρακτικότητα…

Αυτό σημαίνει ότι στην πίσω σειρά καθισμάτων και στο χώρο αποσκευών βρίσκονται οι ορατές και απτές διαφορές μεταξύ των δύο μοντέλων της Panamera. Τα δύο εξωτερικά καθίσματα έχουν τη μορφή των ξεχωριστών καθισμάτων, με το μεσαίο να έχει υπερυψωμένη θέση και να αφήνει ένα μικρό περιθώριο για τα πόδια του μικρόσωμου επιβάτη, που θα χρειαστεί προσπάθεια για να βολευτεί στο κέντρο.

Η ανυψωμένη γραμμή οροφής της Sport Turismo επιτρέπει την ευκολότερη είσοδο και έξοδο στο πίσω μέρος του οχήματος, ενώ εξασφαλίζει και μεγαλύτερο “αέρα” για τα κεφάλια. Σε γενικά γραμμές, η Panamera (ανεξαρτήτου έκδοσης) κάνει ξεκάθαρο ότι ο οδηγός είναι το επίκεντρο του αυτοκινήτου, καθώς παρά το μεγάλο μήκος και μεταξόνιο του αυτοκινήτου, οι χώροι των πίσω δεν είναι κορυφαίοι, ώστε να κάνεις ταξίδι με “σταυροπόδι”. Έτσι, ενώ θα χωρέσουν άνετα 4 επιβάτες, οι χώροι δεν είναι επιπέδου “πρωθυπουργικής” 7άρας ή Quattroporte.

Όταν το αυτοκίνητο είναι διαθέσιμο με την τετραθέσια διάταξη, οι πίσω επιβάτες έχουν στην διάθεση τους μια ψηφιακή οθόνη για τον έλεγχο των διάφορων λειτουργιών. Τα πίσω καθίσματα αναδιπλώνονται σε αναλογία 40:20:40, με τον χώρο αποσκευών να φτάνει τα 520 λίτρα (+25 από την Panamera sedan) ή 1.390 λίτρα (+86 από την Panamera sedan) όταν αυτά αναδιπλωθούν. Τα αντίστοιχα νούμερα για την Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo είναι 425 και 1.295 λίτρα, καθώς οι μπαταρίες της υβριδικής έκδοσης “κλέβουν” όγκο από τον χώρο αποσκευών.

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό που εντυπωσιάζει είναι το προαιρετικό 3D ηχοσύστημα της Burmester, που είχε εξοπλίσει η Porsche στη Panamera Sport Turismo που οδηγήσαμε. Το state-of-the art ηχοσύστημα μετατρέπει τη καμπίνα σε μέγαρο μουσικής, καθώς διαθέτει την τεχνολογία Auro 3D, 8 ενισχυτές και 21 ηχεία, συνολικής απόδοσης 1.455 Watt. Για να καταλάβεις τη δύναμη του μπάσου, το subwoofer έχει απόδοση 400 watts. Η τεχνολογία Air Motion Transformer, μαζί με τα ηχομονωτικά κρύσταλλα εξασφαλίζουν καθαρό, ευκρινή, ποιοτικό ήχο, με τα 21 ηχεία να παράγουν έως και 126 dB.

Τεχνολογίες διασύνδεσης

Η Porsche σου προσφέρει τρία πακέτα Connect Services, τα οποία μπορούν να τα χρησιμοποιούν δωρεάν για ορισμένο χρονικό διάστημα. Το πρώτο είναι το Car Connect Services το οποίο στέλνει πληροφορίες στην συσκευή του οδηγού για τα χιλιόμετρα που έκανε ή το χρόνο οδήγησης που απομένει μέχρι να φτάσει στον προορισμό του. Άλλες λειτουργίες είναι το κλείδωμα ή ξεκλείδωμα από το κινητό και πληροφορίες πλοήγησης για να βρεις που έχεις σταθμευμένο το αυτοκίνητο. Για τα E-Hybrid μοντέλα μόνο, η θερμοκρασία του οχήματος θα ελέγχεται από τον τηλεχειρισμό, ενώ θα μπορεί να προγραμματίσει τον χρόνο φόρτισης, καθώς θα μπορεί να ανακτήσει πληροφορίες για το υβριδικό σύστημα.

Το δεύτερο πακέτο είναι το Navigation and Infotainment Servises το οποίο περιλαμβάνει online σύστημα πλοήγησης με Google Earth και Street View, πληροφορίες για πτήσεις σε πραγματικό χρόνο σχετικά με τους χρόνους άφιξης και αναχώρησης, καθυστερήσεις, όπως επίσης πληροφορίες για την πύλη και τους τερματικούς αριθμούς. Επίσης θα δείχνει τις διαθέσιμες άδειες θέσεις πάρκινγκ για να μην ψάχνεις, πριν από την άφιξη στο αεροδρόμιο.

Το τρίτο πακέτο είναι το Connect App Services που είναι σχεδιασμένο να λειτουργεί με το Porsche Connect App. Με αυτό απλοποιείται ο σχεδιασμός και η οργάνωση του ταξιδιού καθώς η εφαρμογή μπορεί να ψάξει πληροφορίες και να τις στείλει άμεσα στο αυτοκίνητο.

Το Porsche Connect προσφέρει μια σειρά υπηρεσιών, περιλαμβάνοντας ένα τηλεφωνικό κέντρο σε Ευρώπη, Η.Π.Α. και Ασία το οποίο θα δουλεύει 24 ώρες, 7 ήμερες την εβδομάδα.

Κινητήρες

Μηχανικά, η νέα Porsche Panamera έχει δυνατούς V6 και V8 κινητήρες, που είναι βελτιωμένοι σε εκπομπές ρύπων και κατανάλωση σε σχέση με το παρελθόν. Όλοι προσφέρονται με μόνιμη τετρακίνηση, μαζί με το νέο 8-τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη PDK της Porsche. Αυτό έχει μειωμένες διαστάσεις σε σχέση με το 7άρι που αντικαθιστά επιτρέποντας έτσι την τοποθέτηση ενός ηλεκτροκινητήρα χωρίς να αυξηθεί το συνολικό μήκος του συστήματος μετάδοσης. Οι δύο τελευταίες σχέσης του κιβωτίου έχουν γρανάζομα “overdrive”, με την τελική ταχύτητα να επιτυγχάνεται με 6η.

Στην βάση υπάρχει η Panamera 4 Sport Turismo που κινείται με έναν 3,0-λιτρο V6 κινητήρα μονού turbo, που αποδίδει 330 άλογα στις 5.400 σ.α.λ. και 450 Nm από τις 1.340 μέχρι 4.900 σ.α.λ.. Η μικτή κατανάλωση ανακοινώνεται στα 7,9 – 7,8 λίτρα/100 χλμ και τις εκπομπές CO2 στα 180 – 178 γρ/χλμ. Κάνει τα 0-100 χλμ/ώρα σε 5,5 δευτ. ή 5,3 δευτ. όταν συνδυάζεται με το Sport Chrono, με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 259 χλμ/ώρα.

Ακολουθεί η Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo που κινείται από έναν 2.9-λιτρων V6 bi-turbo κινητήρα, που αποδίδει 330 άλογα στις 5.250 σ.α.λ. και 450 Nm από τις 1.750 μέχρι 5.000 σ.α.λ., ο οποίος δεν είναι ίδιος με τον παραπάνω κινητήρα, παρότι έχει παρόμοια απόδοση. Ο ηλεκτρικός κινητήρας αποδίδει 100 kW (136 άλογα) και 400 Nm ροπή, και όταν οι δύο κινητήρες συνδυάζονται (στο πρόγραμμα Hybrid Auto) η συνολική ισχύς φτάνει τα 462 άλογα στις 6.000 σ.α.λ., με την ροπή να ανέρχεται στα 700 Nm από τις μόλις 1.000 σ.α.λ., που διατηρείται μέχρι τις 4.500 σ.α.λ. Η μικτή κατανάλωση ανακοινώνεται στα 2,6 λίτρα/100 χλμ., ηλεκτρική κατανάλωση στα 15,9 kWh/100 χλμ, με τις εκπομπές CO2 να φτάνουν τα 59 γρ/χλμ. Κάνει τα 0-100 χλμ/ώρα σε 4,6, με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 275 χλμ/ώρα. Διαθέτει μπαταρία 14 kWh, που του χαρίζει ηλεκτρική αυτονομία 51 χλμ., με την τελική να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 140 χλμ/ώρα. Η μπαταρία έχει βάρος 130 κιλά, με αυτή να αποτελείται από 8 modules, με το καθένα να διαθέτει 13 κελιά ιόντων-λιθίου.

Έπειτα, η Panamera 4S Sport Turismo κινείται από με τον ίδιο 2,9-λιτρων V6 bi-turbo κινητήρα, που αποδίδει 440 άλογα στις 5.650 σ.α.λ. και 550 Nm στις 1.750-5.500 σ.α.λ., με την μικτή κατανάλωση να ανακοινώνεται στα 8,3 – 8,2 λίτρα/100 χλμ και τις εκπομπές CO2 στα 189 – 187 γρ/χλμ. Κάνει τα 0-100 χλμ/ώρα σε 4,4 δευτ. ή 4,2 δευτ. όταν συνδυάζεται με το Sport Chrono, με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 286 χλμ/ώρα.

Μέχρι χθες στην κορυφή η Panamera Turbo Sport Turismo, αυτή που οδηγήσαμε στην Κροατία. Αυτή κινείται από έναν 4.0-λιτρο V8 bi-turbo κινητήρα, που αποδίδει 550 άλογα στις 5.750 σ.α.λ. και 770 Nm στις 1.960-4.500 σ.α.λ. Η μικτή κατανάλωση ανακοινώνεται στα 9,5 – 9,4 λίτρα/100 χλμ και τις εκπομπές CO2 στα 217 – 215 γρ/χλμ. Κάνει τα 0-100 χλμ/ώρα σε 3,8 δευτ. ή 3,6 δευτ. όταν συνδυάζεται με το Sport Chrono, με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 304 χλμ/ώρα.

Όπως διάβασες, όμως, χθες και σε μια αναμενόμενη κίνηση, η Porsche θα προσφέρει μέχρι το τέλος του χρόνου την κορυφαία Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo, η οποία συνδυάζει τον 4,0-λιτρο V8 κινητήρα της Turbo, με τον ηλεκτροκινητήρα της E-Hybird. Ο πρώτος αποδίδει 550 άλογα και ο δεύτερος 136 άλογα, με την συνδυαστική απόδοση να αγγίζει πλέον τα 680 άλογα και τα 850 Nm ροπής. Η μικτή κατανάλωση ανακοινώνεται στα 3 λίτρα/100 χλμ (στον κύκλο NEDC), η ηλεκτρική κατανάλωση στα 17,6 kWh/100 χλμ, με τις εκπομπές ρύπων να φτάνουν τα 69 γρ/χλμ. Κάνει τα 0-100 χλμ/ώρα σε 3,4 δευτ., όντας 1,2 δευτ. από την E-Hybrid, με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 310 χλμ/ώρα.

Τιμές

H Porsche ξεκίνησε τη παραγωγή της Sport Turismo έκδοσης της νέας Panamera στο εργοστάσιο της στη Λειψία, τις τελευταίες ημέρες του Ιουλίου, με τις πωλήσεις του αυτοκινήτου να ξεκινούν στην Ελλάδα από τον Οκτώβριο. Η τιμή της Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo ξεκινάει από €132.650 (επιπλέον €3.350 από την sedan), ακολουθεί η Panamera 4 Sport Turismo από €137.600 (επιπλέον €4.000 από την sedan έκδοση), ακολουθεί η Panamera 4S Sport Turismo με τιμή €172.150 (επιπλέον €7.150 από την sedan), ενώ η δυνατότερη Panamera Turbo Sport Turismo ξεκινάει από τα €235.450 (επιπλέον €4.250 από την sedan έκδοση), και τέλος η Panamera 4S Diesel Sport Turismo με τιμή €174.350 (επιπλέον €6.950 από την sedan). Από την άλλη, η δυνατότερη Panamera Turbo S E-Hybrid, με τα 680 άλογα, ξεκινάει από τα €218.800. Αναλυτικά τις τιμές των μοντέλων της Porsche μπορείς να δεις εδώ.

Η Porsche προσφέρει το αυτοκίνητο με 16 εξωτερικά χρώματα, 12 χρωματικούς συνδυασμούς για το εσωτερικό το οποίο μπορεί να επενδυθεί με δέρμα, alcantara, carbon, ξύλο και αλουμίνιο.

Οδηγώντας

Η Panamera Sport Turismo σε καμία περίπτωση δεν είναι ένα ελαφρύ αυτοκίνητο, με το συνολικό του βάρος να ξεπερνάει τους 2 τόνους (2.035 κιλά), όντας μόλις 40 κιλά πιο βαριά από την Panamera sedan. Η Porsche όμως ποτέ δεν έκανε “εκπτώσεις” στον τομέα των επιδόσεων και της οδικής συμπεριφοράς των αυτοκινήτων της. Έτσι και η νέα Panamera διαθέτει κορυφαία τεχνολογία σε αυτό τον τομέα. Ξεκινώντας από τα ελαστικά, η Turbo της δοκιμής πατούσε σε ελαστικά της Continental ή Michelin Pilot Sport 4S διατάσεων 275/35 μπροστά και 315/30, με ζάντες 21 ιντσών.

Οι καιρικές συνθήκες κατά την ημέρα της οδήγησης ήταν εξαιρετικά κακές, καθώς η βροχόπτωση ξεκίνησε από νωρίς το πρωί με την παραλαβή του αυτοκινήτου από το ξενοδοχείο, και κράτησε μέχρι και αργά το απόγευμα, όταν και επιστρέψαμε στη βάση μας, και ενώ είχαμε κάνει μια στάση στο νησί Pag.

Σε ερώτηση μου αν η Sport Turismo διαθέτει διαφορετικό hardware και ρυθμίσεις στην ανάρτηση, σε σχέση με την Panamera sedan, η απάντηση ήταν αρνητική. Έτσι, για τη μπροστά ανάρτηση χρησιμοποιείται διάταξη με διπλά ψαλίδια, με την αντιστρεπτική ράβδο να είναι “δεμένη” στο ρουλεμάν του επάνω ψαλιδιού. Με αυτό το τρόπο επιτυγχάνεται καλύτερη κατανομή των τάσεων στην αντιστρεπτική ράβδο και δημιουργείται επιπλέον χώρος ώστε να τοποθετηθούν μονοσωλήνια αμορτισέρ που είναι ελαφρύτερα. Η πίσω ανάρτηση είναι μια νέα τεσσάρων συνδέσμων και για πρώτη φορά τοποθετείται σε Panamera σύστημα τετραδιεύθυνσης. Όπως και στις 911 που χρησιμοποιούν αυτό το σύστημα, έτσι κι εδώ, οι πίσω τροχοί στρέφονται σε αντίθετη κατεύθυνση από τους εμπρός (μέχρι 2,8 μοίρες), για να μικρύνει ο κύκλος στροφής του αυτοκινήτου, ενισχύοντας την ευελιξία. Από 50 χλμ/ώρα και πάνω, οι τροχοί στρίβουν στην ίδια κατεύθυνση με τους εμπρός, κάτι που παρέχει μια εικονική επέκταση του μεταξονίου και, ως εκ τούτου, αύξηση της σταθερότητας κατά την αλλαγή λωρίδων στον αυτοκινητόδρομο. Ακόμα, φάνηκε ότι το σύστημα υποβοήθησης του πίσω άξονα βελτιστοποιεί τη ασφάλεια και τα δυναμικά χαρακτηριστικά.

Η Panamera διαθέτει ηλεκτρονικό σύστημα πλευρικής σταθερότητας (active roll stabilization) καθώς ως τώρα υπήρχε μόνο υδραυλικό. Το σύστημα αυτό -που διατίθεται στον εξτρά εξοπλισμό- είναι τοποθετημένο κατά μήκος της αντιστρεπτικής ράβδου και ουσιαστικά πρόκειται για έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα που ελέγχει τη στρέψη της αντιστρετπικής και κατά συνέπεια τις κλίσεις του αμαξώματος. Το αυτοκίνητο δοκιμής το διέθετε, κάτι που πρακτικά ήταν ο λόγος της παντελούς απουσίας των κλίσεων του αμαξώματος, όσο μπορέσαμε να πιέσουμε το αυτοκινήτου.

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό του αυτοκινήτου δοκιμής ήταν η αερανάρτηση. Αυτή, σύμφωνα με τους μηχανικούς της εταιρίας, είναι το μεγαλύτερο βήμα που έχει γίνει αναφορικά με την ποιότητα κύλισης και άνεσης του αυτοκινήτου, σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο. Τα αμορτισέρ χρησιμοποιούν τρεις θαλάμους οι οποίοι όταν είναι γεμάτοι, έχουν συνολικά 60% περισσότερο όγκο αέρα από τα προηγούμενα. Στη λειτουργία comfort χρησιμοποιούνται και οι τρεις θάλαμοι, στην Sport οι δύο και στην Sport Plus, μόνο ο ένας. Με αυτό τον τρόπο υπάρχει πολύ μεγάλη δυνατότητα ρύθμισης της σκληρότητας των ελατηρίων ανάλογα με τις διαθέσεις του οδηγού, με τις αλλαγές κάθε ρύθμισης να είναι έντονα διακριτές, και έτσι παρά τις -ακατάλληλες για Ελλάδα- ζάντες η απόσβεση των ανωμαλιών ήταν αξιοσημείωτη. Εν ολίγοις, αποτελεί must have για όποιον αγοράσει το αυτοκίνητο.

Παρά τις κακές συνθήκες, και το μέτριο οδικό δίκτυο από τα πρώτα χλμ. κατάλαβα την εξαιρετικά καλή δουλειά που έχει γίνει στο να βρεθεί η ιδανική ισσοροπία μεταξύ άνεσης και άριστης ρύθμισης για επιθετική οδήγηση. Προφανώς τα κιλά δεν κρύβονται εύκολα, αλλά ο τρόπος που η Panamera “ρέει” στις συνεχείς στροφές του “σφιχτού” επαρχιακού δικτύου της Κροατίας πρέπει να αποτελέσει σεμινάριο για δυναμικά χαρακτηριστικά. Στα χλμ. της προσχεδιασμένης διαδρομής, πολύ λίγα ήταν σε αυτοκινητόδρομο, και σε αυτά το αυτοκίνητο έδειξε ότι πραγματικά βρίσκεται στο στοιχείο του. Φάνηκε ότι μπορεί να ταξιδέψει και να καλύψει έδαφος με απόλυτη σιγουριά, άνεση και κυριώς με εντυπωσιακή ποιότητα κύλισης. Τα επίπεδα θορύβου είναι χαμηλά, με τα “σκασίματα” της εξάτμισης να ακούγονται μόνο στο πρόγραμμα Sport Plus, και σε χαμηλές ταχυτήτες. Έτσι, υπό οποιεσδήποτε άλλες συνθήκες μπορείς να κινηθείς σχετικά διακριτικά, αν και κατά την εκκίνηση του κινητήρα ένα “ξερόγκαζο” θα κάνει αισθητή την παρουσία του.

Πάνω στο τιμόνι υπάρχει ένας περιστροφικός διακόπτης, που σου επιτρέπει να επιλέξεις τα προγράμματα οδήγησης Normal Sport, Sport Plus και Individual, και από πλευράς αίσθησης, αυτό έχει το σωστό βάρος, προσφέρει εξαιρετική κατευθυντικότητα και αμεσότητα στις εντολές σου.

Για τον κινητήρα δεν υπάρχουν πολλά να σχολιάσεις, καθώς οι επιδόσεις που εξασφαλίζουν τα 550 άλογα που έχεις κάτω από το δεξί σου πόδι, σε συνδυασμό με την τετρακίνηση είναι απολαυστικά καταιγιστικές. Το PDK κιβώτιο έχει αυτό το διττό χαρακτήρα, που του επιτρέπει να είναι εξαιρετικά ομαλό μέσα στην κίνηση, ενώ όταν αυξάνεις τον ρυθμό η ταχύτητα αλλαγών γίνεται σε χιλιοστά του δευτερολέπτου. Με την “ταυτότητα στο στόμα” στα κατεβάσματα ίσως παρατηρήσεις ένα απειροελάχιστο δείλιασμα, αλλά η ταχύτητα είναι στην “θέση” της ακριβώς όποτε την θες, χωρίς να βρεθείς ποτέ κρεμασμένος.

Και ενώ είχα ενθουσιαστεί με την ταχύτητα της Panamera Turbo Sport Turismo, τα πράγματα στην Panamera Turbo S E-Hybrid είναι ασύλληπτα. Δεν ξέρω πως αλλιώς μπορώ να περιγράψω την ακαριαία απόδοση της δύναμης, ανεξαρτήτως χλμ/ώρα και σχέσης κιβωτίου, με την ροπή του ηλεκτροκινητήρα στα χαμηλά να είναι εμφανής, και να σε κολλάει στο κάθισμα.

Τέλος, πίσω από τις ζάντες της Turbo κρύβονται τεράστια φρένα, καθώς στον εμπρός άξονα υπάρχουν εξαπίστονες δαγκάνες με δίσκους 410 χλστ., και πίσω τετραπίστονες δαγκάνες με δίσκους 380 χλστ. Για τις υπόλοιπες εκδόσεις υπάρχουν δίσκοι 390 χλστ εμπρός και 365 πίσω. Προαιρετικά διατίθενται και κεραμικά φρένα, με δίσκους διαμέτροθ 420/410 χλστ. (εμπρός/πίσω).

Φωτογραφίες Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Rezvani Retro RR1. Μια 911 με “σύγχρονη-ρετρό” εμφάνιση

Η νέα δημιουργία της Rezvani είναι το Retro RR1. Πρόκειται για μια 911 (992) που διαθέτει νέο αμάξωμα κατασκευασμένο από ανθρακονήματα, με ρετρό σχεδίαση...

Suzuki: Παραγωγή 30 εκατομμυρίων αυτοκινήτων στην Ινδία

Η Suzuki ανακοίνωσε ότι η συσσωρευμένη παραγωγή αυτοκινήτων ξεπέρασε τις 30 εκατομμύρια μονάδες στην Ινδία στο τέλος Μαρτίου. Η Ινδία γίνεται η δεύτερη χώρα -μετά...

Να τι συμβαίνει σε έναν κινητήρα εάν του βάλεις πολύ παραπάνω λάδι

Όλοι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης απαιτούν λάδι για να λειτουργούν, αλλά τι γίνεται εάν βάλεις παραπάνω λάδι από αυτό που ορίζει ο κατασκευαστής; Μερικά...