Το θέμα των οκτανίων ή μάλλον καλύτερα της “κατοστάρας” (100 οκτανίων) βενζίνης, έχει συζητηθεί αμέτρητες φορές από το κάθε σχεδόν οδηγό, αφού ακόμη και ο σχετικά αδιάφορος μπαίνει στην κουβέντα όταν ο βενζινάς προσπαθεί να τον πείσει να βάλει βενζίνη με περισσότερα οκτάνια, για μεγαλύτερη οικονομία. Παρόλο που το ζήτημα φαίνεται σχετικά απλό, δηλαδή δοκιμάζω και βλέπω τι γίνεται, η πραγματικότητα είναι πολύ πιο περίπλοκη καθώς παίζει ρόλο η χαρτογράφηση, το καύσιμο (κάθε κοίτασμα πετρελαίου έχει διαφορετική σύσταση), το μοτέρ, ο τρόπος οδήγησης, ο καιρός, οι φθορές και άλλα τα οποία συνεχώς αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Για να διαλύονται όμως οι αστικοί μύθοι, η American Automobile Association (AAA) διεξάγει τακτά έρευνες πάνω στα καύσιμα και τις επιδράσεις που έχουν σε διάφορα αυτοκίνητα.

Η τελευταία έρευνα που θα σου παρουσιάσω σήμερα λέει πως αφενός μπορεί να υπάρξει μια μικρή διαφορά αλλά αφετέρου η διαφορά κόστους δεν δικαιολογεί την χρήση premium καυσίμου. Εδώ να σημειώσω πως στην Αμερική η μέτρηση των οκτανίων είναι διαφορετική οπότε αν διαβάσεις την έρευνα θα δεις πως μιλάει για βενζίνες 87 και 93 οκτανίων, που ας πούμε πως αντιστοιχούν στις δικές μας των 95 και 100 οκτανίων. Τα οχήματα που επελέγησαν για την δοκιμή είναι έξι οχήματα διαφορετικών κατηγοριών που ο κατασκευαστής συνιστά την χρήση βενζίνης υψηλών οκτανίων και όταν λέω συνιστά, δεν εννοώ πως θεωρεί την απλή βενζίνη ακατάλληλη.

1Τα οχήματα αυτά είναι:

  1. Ford Munstang GT με τον 5,0-λιτρο ατμοσφαιρικό V8 έμμεσου ψεκασμού. (Performance/muscle car)
  2. Jeep Renegade με τον 1,4-λίτρων υπερτροφοδοτούμενο Ι4 έμμεσου ψεκασμού. (Compact CUV)
  3. Mazda MX-5 NC με τον 2,0-λιτρο ατμοσφαιρικό Ι4 έμμεσου ψεκασμού. (Sports car)
  4. Cadillac Escalade ESV με τον 6,2 ατμοσφαιρικό V8 άμεσου ψεκασμού. (Full-size SUV)
  5. Audi A3 με τον 1,8 υπερτροφοδοτούμενο Ι4 άμεσου ψεκασμού. (Mid-size sedan)
  6. Ford F150 XLT με τον 3,5 υπερτροφοδοτούμενο V6 άμεσου και έμμεσου ψεκασμού. (Full-size pickup)

Οι δοκιμές γίνανε πάνω σε δυναμόμετρα και η μεθοδολογία δεν ακολούθησε αυτήν που χρησιμοποιεί η EPA για την μέτρηση της κατανάλωσης, αλλά μια άλλη που η ΑΑΑ θεωρεί καταλληλότερη για να κρίνει τα αποτελέσματα της επίδρασης του καυσίμου. Το δε καύσιμο όμως είναι του ίδιου τύπου με αυτό που χρησιμοποιεί και η EPA για τις πιστοποιήσεις.

2Η μέγιστη ιπποδύναμη παρουσίασε τις εξής μεταβολές:

  1. Ford Munstang GT: 1,8% αύξηση της μέγιστης ροπής και 1,6% αύξηση της μέγιστης ιπποδύναμης.
  2. Jeep Renegade: 1% μείωση της μέγιστης ροπής και 1,1% μείωση της μέγιστης ιπποδύναμης.
  3. Mazda MX-5 NC: 2,9% αύξηση της μέγιστης ροπής και 2,8% αύξηση της μέγιστης ιπποδύναμης.
  4. Cadillac Escalade ESV: 0,2% αύξηση της μέγιστης ροπής και 0,2% αύξηση της μέγιστης ιπποδύναμης.
  5. Audi A3: 2,0% αύξηση της μέγιστης ροπής και 2,1% αύξηση της μέγιστης ιπποδύναμης.
  6. Ford F150 XLT: 0,8% αύξηση της μέγιστης ροπής και 1,3% αύξηση της μέγιστης ιπποδύναμης.

Επειδή όμως οι μέγιστες τιμές μπορεί να είναι παραπλανητικές ως προς την συνολική επίδραση σε όλο το φάσμα λειτουργίας, υπολόγισαν και την μέση μεταβολή της ισχύος.

3Αναλυτικά:

  1. Ford Munstang GT: 3,2% αύξηση της μέσης ιπποδύναμης.
  2. Jeep Renegade: 0,3% μείωση της μέσης ιπποδύναμης.
  3. Mazda MX-5 NC: 0,8% αύξηση της μέσης ιπποδύναμης.
  4. Cadillac Escalade ESV: 0,7% αύξηση της μέσης ιπποδύναμης.
  5. Audi A3: 2,1% αύξηση της μέσης ιπποδύναμης.
  6. Ford F150 XLT: 2,1% αύξηση της μέσης ιπποδύναμης.

Για την μέτρηση της κατανάλωσης προσομοίωσαν την κίνηση σε επίπεδο και σε ανηφόρες διαφορετικών κλίσεων.

4Οι μέσοι όροι αυτών είναι οι εξής:

  1. Ford Munstang GT: 2,3% μείωση της μέσης κατανάλωσης.
  2. Jeep Renegade: 1,9% μείωση της μέσης κατανάλωσης.
  3. Mazda MX-5 NC: 0,7% μείωση της μέσης κατανάλωσης.
  4. Cadillac Escalade ESV: 7,1% μείωση της μέσης κατανάλωσης.
  5. Audi A3: 1,0% αύξηση της μέσης κατανάλωσης.
  6. Ford F150 XLT: 5,0% μείωση της μέσης κατανάλωσης.

Το Audi Α3 έχει και τα πιο ενδιαφέροντα αποτελέσματα με σχετικά μεγάλη αύξηση σε ροπή και ιπποδύναμη σε όλο το φάσμα αλλά και ταυτόχρονη αύξηση της κατανάλωσης. Στο A3 επίσης παρατηρήθηκε πως με την απλή παρουσιαζόταν πυράκια (κρουστική καύση), σε μικρό βαθμό όμως.

Οπότε το συμπέρασμα της ΑΑΑ είναι πως δεν αξίζει το επιπλέον κόστος η “καλή” βενζίνη. Βέβαια αυτή απευθύνεται πιο πολύ στους τελειομανείς και αυτούς που θέλουν “να έχουν το καλύτερο”, από την άλλη όμως μια φτηνότερη κατοστάρα ή η γενικότερη βελτίωση των καυσίμων δεν θα μας πείραζε, απεναντίας!

  • gronholm89

    Εγώ πάλι μονο θετικά βλέπω απο την χρηση “premium” βενζίνης. Στο προηγούμενο αυτοκίνητο μου χρησιμοποιουσα μονο 100αρα, και πέρα απο το οτι δεν βαραγε πυρακια το καλοκαίρι, ναι καταλαβαινα και διάφορα στην κατανάλωση ειδικα στα ταξίδια. Και στο πετρελαιοκίνητο που εχω τώρα, παλι “premium” καύσιμο βάζω.

    • GiorisFullThrottle

      Μια απο τα ιδια ακριβως!!!!!

  • Από προσωπική εμπειρία που έχω σχετικά με τις διαφορές που υπάρχουν μεταξύ στην 100άρα και την 95άρα.
    Για ένα οχτάμηνο κατά το οποίο κάθε εβδομάδα έκανα την ίδια διαδρομή έβαζα στο αυτοκίνητο πότε την μία βενζίνη και πότε την άλλη, βάζοντας πάντα από το ίδιο βενζινάδικο.
    Με σιγουριά μπορώ να πω ότι, η “μεγάλη” ναι μεν ήταν (και είναι ακριβότερη), αλλά τα χιλιόμετρα περισσότερα.
    Εκτός αυτού, θέλω να πιστεύω πως αυτή η βενζίνη όντως κρατάει τον κινητήρα πιο καθαρό σε σχέση με την άλλη!!!!!

    • με ποσα ευρω εκανες ποσα χιλιομετρα με την απλη και με ποσα με την 100ρα ???

  • xtra

    πεταμενα λεφτα. Τα εδινα και εγω καποτε.
    Το βασικο ειναι να βρεις βενζινα που να μην σου βαζει νοθευμενη , και η 95αρα φτανει και περισσευει.
    Υπαρχουν δεκαδες αλλοι παραγοντες , αν θες να βρεις επιδοσεις ή οικονομια και εχουν να κανουν κυριως με την συντηρηση , τα ελαστικα και φυσικα τον τροπο οδηγησης.

    Ισως να αξιζει μοναχα για καποιον που κανει μεγαλες διαδρομες καθημερινα στον αυτοκινητοδρομο , και μετρα και την τελευταια σταγονα καυσιμου σαν στοιχειο

  • xoul

    Προσωπικη εμπειρια στο θεμα δεν εχω, αλλα εχω τις μαρτυριες των φιλων μου που ολοι ειπαν οτι ειδαν μεγαλη διαφορα στις επιδοσεις απο την shell v-power 100αρα ειτε σε ατμοσφαιρικα ειτε σε τουρμπατα.

    • τη διαφορα την μεγαλη θα την δεις ειτε σε τουρματο..ειτε σε ατμοσφαιρικο με πολλα κυβικα !!! σε 1400ρι/1600ρι πιο πολυ ειναι ηιδεα σου…οπως οταν το πλενεις το αυτοκινητο και νομιζεις τωρα πως θα εισαι και πιο γρηγορος !!! :-P

    • DJ_D

      Τι αλλάζει στα ατμοσφαιρικά με πολλά κυβικά σε σχέση με τα λίγα;

    • μηχανολογικα δεν ξερω να σου απαντησω …αλλα σε μια BMW 3.30 που ειχε πολυ καλος φιλος μου ελεγε οτι η διαφορα ηταν εμφανης σε αντιθεση με το focus της γυναικας του….
      οπως βεβαια και στο δικο μου δενειδα καμια διαφορα…ενω εχω κανει με 100ρα καμια 5000 χιλιομετρα……

    • xoul

      Δεν εχουν μεγαλη σημασια τα κυβικα.Αλλα το παραδειγμα με το μικροτερο μοτερ που εχω ακουσει ειναι 1600αρι.Και η διαφορα ηταν αρκετα αισθητη με αποδειξεις (χρονος στο 400αρι με V-box)

  • Renesis1

    Το RX8 λόγω Βάνκελ, με καθαρή 100αρα έχει καλύτερη απόδοση, μεγαλώνει (ως ένα βαθμό και εφόσον τηρούνται και άλλα πράγματα) τη διάρκεια ζωής του κινητήρα και αυτό που μου αρέσει περισσότερο είναι οτι λόγω των καλύτερων καύσεων, δεν έχει καθόλου μικροτρέμουλα / αρρυθμίες στο ρελαντί.

  • monsieur le phys

    A3 1,6 FSI με 205.000 km. Θέλοντας και μη 1,7 ευρω/λίτρο και κατα μέσο όρο στην Αθήνα κατανάλωση 11 λίτρα/100km αναγκαστικά με συχνά ανεβάσματα στις 4.000 γιατί αλλιώς μπουκώνει. Δεν είναι θέμα απόδοσης αλλά πρόληψης στους FSI. Με απλή όχι μόνο βαράνε πυράκια αλλά κάποια στιγμή μπουκώνουν οι βαλβίδες και δεν παίρνει μπροστά. Όταν ο κινητήρας ήταν νέος και καθαρός, η 100άρα έδινε κάποια χιλιόμετρα παραπάνω στο γέμισμα.

    • Mika

      Iδιο αυτοκινητο εχω κι εγω, κι ιδιες παρατηρησεις….

  • Danis Magiopoulos

    Έχω Ford Fiesta 1.4 80hp με χρήση σχεδόν μόνιμα σε εθνικό και επαρχιακό δίκτυο. Από Μάρτιο μέχρι σήμερα βάζω μόνο Shell και μόνο σε εταιρικό πρατήριο. Με την απλή είχα μέση κατανάλωση 6-6.1 και με τη μεσαία VPower 5.7-5.8. Η μεσαία αξίζει μόνο τις Τρίτες που είναι σχεδόν ίδια τιμή με την απλή.

    • apostolos32

      Κάτι άσχετο με την συζήτηση. Επειδή πάντα σε κάθε γέμισμα μετράω την ποσότητα του καυσίμου που βάζω με application στο κινητό και με μέτρο σύγκρισης το trip computer του αυτοκινήτου μου (το οποίο είναι τσεκαρισμενο ότι δουλεύει σωστά), από τα τρία πρατήρια που τσιμπησα ότι εκλεβαν χοντρά, τα δύο ήταν εταιρικά. Για την ποιότητα του καυσίμου φυσικά δεν γνωρίζω.

  • DimitrisBXL

    Αν έχεις μικρό κινητήρα δεν θα δεις μεγάλες αλλαγές στην απόδοση παρά μόνο στη κατανάλωση. Στους μεγάλους κινητήρες όμως εκεί τα πράγματα αλλάζουν. Οι διάφορες είναι αισθητές σε όλα. Στην 911 μόνο κατοστάρα, στην Daimler 4.0L και supercharger μόνο κατοστάρα. Στα πιο ταπεινά 95αρα.

  • Nikolaos

    Προσωπικά θεωρώ οτι σε μικρούς ατμοσφαιρικούς βενζινοκινητήρες και για αυτοκίνητα καθημερινής χρήσης δεν υπάρχει καμία ουσιαστική διαφορά. Πέρα από την προσωπική μου εμπειρία, όλες οι μελέτες όπως αυτή και σε διάφορες χώρες έδειξαν το ίδιο πράγμα. Οπότε για εμένα δε με ενδιαφέρει τι λέει ο βενζινάς, ο μητσάρας από απέναντι με το καντέτ που πάει τρένο κλπ, αλλά ο επίσημος σοβαρός φορέας που κάνει ολοκληρωμένες μετρήσεις.
    Τα αποτελέσματα που παρουσιάστηκαν εδώ αντικατοπτρίζουν ακριβώς αυτό που περίμενα, όλα τα άλλα είναι προσδοκίες απόσβεσης ενός ακριβότερου προϊόντος..
    Τώρα, για τα ντιζελ είναι άλλη ιστορία. Εκεί ψηφίζω πριμιουμ δαγκωτό.

  • Nikolaos

    Προσωπικά θεωρώ οτι σε μικρούς ατμοσφαιρικούς βενζινοκινητήρες και για αυτοκίνητα καθημερινής χρήσης δεν υπάρχει καμία ουσιαστική διαφορά. Πέρα από την προσωπική μου εμπειρία, όλες οι μελέτες όπως αυτή και σε διάφορες χώρες έδειξαν το ίδιο πράγμα. Οπότε για εμένα δε με ενδιαφέρει τι λέει ο βενζινάς, ο μητσάρας από απέναντι με το καντέτ που πάει τρένο κλπ, αλλά ο επίσημος σοβαρός φορέας που κάνει ολοκληρωμένες μετρήσεις.
    Τα αποτελέσματα που παρουσιάστηκαν εδώ αντικατοπτρίζουν ακριβώς αυτό που περίμενα, όλα τα άλλα είναι προσδοκίες απόσβεσης ενός ακριβότερου προϊόντος..
    Τώρα, για τα ντιζελ είναι άλλη ιστορία. Εκεί ψηφίζω πριμιουμ δαγκωτό.

  • Nikolaos

    Προσωπικά θεωρώ οτι σε μικρούς ατμοσφαιρικούς βενζινοκινητήρες και για αυτοκίνητα καθημερινής χρήσης δεν υπάρχει καμία ουσιαστική διαφορά. Πέρα από την προσωπική μου εμπειρία, όλες οι μελέτες όπως αυτή και σε διάφορες χώρες έδειξαν το ίδιο πράγμα. Οπότε για εμένα δε με ενδιαφέρει τι λέει ο βενζινάς, ο μητσάρας από απέναντι με το καντέτ που πάει τρένο κλπ, αλλά ο επίσημος σοβαρός φορέας που κάνει ολοκληρωμένες μετρήσεις.
    Τα αποτελέσματα που παρουσιάστηκαν εδώ αντικατοπτρίζουν ακριβώς αυτό που περίμενα, όλα τα άλλα είναι προσδοκίες απόσβεσης ενός ακριβότερου προϊόντος..
    Τώρα, για τα ντιζελ είναι άλλη ιστορία. Εκεί ψηφίζω πριμιουμ δαγκωτό.

  • a_f_a

    ποτέ δε βάζαμε ειτε σαν οικογένεια στα αυτοκίνητά μας είτε τωρα στο δικό μου πριμιουμ βενζίνη. ποτέ κανένα αυτοκίνητο δεν έβγαλε οποιοδήποτε θέμα με κινητήρα. μια φορά πρόσφατα έβαλα σελ 100αρα και καλα σε μια προσφορά να δοκιμάσω.
    ουτε που κατάλαβα καμια διαφορά σε επιδόσεις ή σε κατανάλωση. αυτά ειναι απολύτως εργαστηριακά και οι διαφορες στις πραγματικές συνθήκες ειναι απλά απειροελάχιστες που ο οδηγός δε μπορει να “αισθανθει” ή “δει” (μεσα απο τα χαζο-τριπ-κομπιουτερ) αντεικειμενικά.
    μαρκετινγκ κατα 99% η όλη φαση, σα τις οδοντοβουρτσες με λαστιχα, κεφαλές και μπουρδες, όταν οι οδοντιατροι σου λένε, παρε μια απλή κλασσική και κανε τη δουλειά σου.

  • Soko

    Το όπλο θεμα είναι στην συμπιεση τιποτα αλλο κάποια αυτοκίνητά επίσης λένε χρηση Μόνο 95αρα όποτε το καταλάβεις ότι δεν αξίζει η εκατοσταρα

    • Anestis Genk

      και το αβάνς παίζει κάποιο ρόλο θα έλεγα

    • Soko

      Βέβαια είναι πολύ σημαντική παράμετρο