Περί οκτανίων ο λόγος. Αξίζει η 100αρα ή όχι;

Σχετικά άρθρα

Το θέμα των οκτανίων ή μάλλον καλύτερα της “κατοστάρας” (100 οκτανίων) βενζίνης, έχει συζητηθεί αμέτρητες φορές από το κάθε σχεδόν οδηγό, αφού ακόμη και ο σχετικά αδιάφορος μπαίνει στην κουβέντα όταν ο βενζινάς προσπαθεί να τον πείσει να βάλει βενζίνη με περισσότερα οκτάνια, για μεγαλύτερη οικονομία. Παρόλο που το ζήτημα φαίνεται σχετικά απλό, δηλαδή δοκιμάζω και βλέπω τι γίνεται, η πραγματικότητα είναι πολύ πιο περίπλοκη καθώς παίζει ρόλο η χαρτογράφηση, το καύσιμο (κάθε κοίτασμα πετρελαίου έχει διαφορετική σύσταση), το μοτέρ, ο τρόπος οδήγησης, ο καιρός, οι φθορές και άλλα τα οποία συνεχώς αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Για να διαλύονται όμως οι αστικοί μύθοι, η American Automobile Association (AAA) διεξάγει τακτά έρευνες πάνω στα καύσιμα και τις επιδράσεις που έχουν σε διάφορα αυτοκίνητα.

Η τελευταία έρευνα που θα σου παρουσιάσω σήμερα λέει πως αφενός μπορεί να υπάρξει μια μικρή διαφορά αλλά αφετέρου η διαφορά κόστους δεν δικαιολογεί την χρήση premium καυσίμου. Εδώ να σημειώσω πως στην Αμερική η μέτρηση των οκτανίων είναι διαφορετική οπότε αν διαβάσεις την έρευνα θα δεις πως μιλάει για βενζίνες 87 και 93 οκτανίων, που ας πούμε πως αντιστοιχούν στις δικές μας των 95 και 100 οκτανίων. Τα οχήματα που επελέγησαν για την δοκιμή είναι έξι οχήματα διαφορετικών κατηγοριών που ο κατασκευαστής συνιστά την χρήση βενζίνης υψηλών οκτανίων και όταν λέω συνιστά, δεν εννοώ πως θεωρεί την απλή βενζίνη ακατάλληλη.

Τα οχήματα αυτά είναι:

  1. Ford Munstang GT με τον 5,0-λιτρο ατμοσφαιρικό V8 έμμεσου ψεκασμού. (Performance/muscle car)
  2. Jeep Renegade με τον 1,4-λίτρων υπερτροφοδοτούμενο Ι4 έμμεσου ψεκασμού. (Compact CUV)
  3. Mazda MX-5 NC με τον 2,0-λιτρο ατμοσφαιρικό Ι4 έμμεσου ψεκασμού. (Sports car)
  4. Cadillac Escalade ESV με τον 6,2 ατμοσφαιρικό V8 άμεσου ψεκασμού. (Full-size SUV)
  5. Audi A3 με τον 1,8 υπερτροφοδοτούμενο Ι4 άμεσου ψεκασμού. (Mid-size sedan)
  6. Ford F150 XLT με τον 3,5 υπερτροφοδοτούμενο V6 άμεσου και έμμεσου ψεκασμού. (Full-size pickup)

Οι δοκιμές γίνανε πάνω σε δυναμόμετρα και η μεθοδολογία δεν ακολούθησε αυτήν που χρησιμοποιεί η EPA για την μέτρηση της κατανάλωσης, αλλά μια άλλη που η ΑΑΑ θεωρεί καταλληλότερη για να κρίνει τα αποτελέσματα της επίδρασης του καυσίμου. Το δε καύσιμο όμως είναι του ίδιου τύπου με αυτό που χρησιμοποιεί και η EPA για τις πιστοποιήσεις.

Η μέγιστη ιπποδύναμη παρουσίασε τις εξής μεταβολές:

  1. Ford Munstang GT: 1,8% αύξηση της μέγιστης ροπής και 1,6% αύξηση της μέγιστης ιπποδύναμης.
  2. Jeep Renegade: 1% μείωση της μέγιστης ροπής και 1,1% μείωση της μέγιστης ιπποδύναμης.
  3. Mazda MX-5 NC: 2,9% αύξηση της μέγιστης ροπής και 2,8% αύξηση της μέγιστης ιπποδύναμης.
  4. Cadillac Escalade ESV: 0,2% αύξηση της μέγιστης ροπής και 0,2% αύξηση της μέγιστης ιπποδύναμης.
  5. Audi A3: 2,0% αύξηση της μέγιστης ροπής και 2,1% αύξηση της μέγιστης ιπποδύναμης.
  6. Ford F150 XLT: 0,8% αύξηση της μέγιστης ροπής και 1,3% αύξηση της μέγιστης ιπποδύναμης.

Επειδή όμως οι μέγιστες τιμές μπορεί να είναι παραπλανητικές ως προς την συνολική επίδραση σε όλο το φάσμα λειτουργίας, υπολόγισαν και την μέση μεταβολή της ισχύος.

Αναλυτικά:

  1. Ford Munstang GT: 3,2% αύξηση της μέσης ιπποδύναμης.
  2. Jeep Renegade: 0,3% μείωση της μέσης ιπποδύναμης.
  3. Mazda MX-5 NC: 0,8% αύξηση της μέσης ιπποδύναμης.
  4. Cadillac Escalade ESV: 0,7% αύξηση της μέσης ιπποδύναμης.
  5. Audi A3: 2,1% αύξηση της μέσης ιπποδύναμης.
  6. Ford F150 XLT: 2,1% αύξηση της μέσης ιπποδύναμης.

Για την μέτρηση της κατανάλωσης προσομοίωσαν την κίνηση σε επίπεδο και σε ανηφόρες διαφορετικών κλίσεων.

Οι μέσοι όροι αυτών είναι οι εξής:

  1. Ford Munstang GT: 2,3% μείωση της μέσης κατανάλωσης.
  2. Jeep Renegade: 1,9% μείωση της μέσης κατανάλωσης.
  3. Mazda MX-5 NC: 0,7% μείωση της μέσης κατανάλωσης.
  4. Cadillac Escalade ESV: 7,1% μείωση της μέσης κατανάλωσης.
  5. Audi A3: 1,0% αύξηση της μέσης κατανάλωσης.
  6. Ford F150 XLT: 5,0% μείωση της μέσης κατανάλωσης.

Το Audi Α3 έχει και τα πιο ενδιαφέροντα αποτελέσματα με σχετικά μεγάλη αύξηση σε ροπή και ιπποδύναμη σε όλο το φάσμα αλλά και ταυτόχρονη αύξηση της κατανάλωσης. Στο A3 επίσης παρατηρήθηκε πως με την απλή παρουσιαζόταν πυράκια (κρουστική καύση), σε μικρό βαθμό όμως.

Οπότε το συμπέρασμα της ΑΑΑ είναι πως δεν αξίζει το επιπλέον κόστος η “καλή” βενζίνη. Βέβαια αυτή απευθύνεται πιο πολύ στους τελειομανείς και αυτούς που θέλουν “να έχουν το καλύτερο”, από την άλλη όμως μια φτηνότερη κατοστάρα ή η γενικότερη βελτίωση των καυσίμων δεν θα μας πείραζε, απεναντίας!

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Τα ηλεκτρικά θα κοστίζουν λιγότερο από αυτά με κινητήρες εσωτ. καύσης το 2027, αλλά θα έχουν πολύ μεγαλύτερο κόστος επισκευής

Το κόστος κατασκευής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώνεται ταχύτερα από ό,τι αναμένει η Ford και σύμφωνα με την πρόβλεψη της Gartner, μιας αμερικανικής εταιρείας τεχνολογικής...

Η Renault δεν θα προσφέρει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα από το 2030

Στις αρχές του 2022 η Renault είχε ανακοινώσει πως έως το 2030 η εταιρία θα μεταμορφωθεί σε μια αμιγώς ηλεκτρική εταιρία για την αγορά...

Η κατήγορος του Christian Horner έκανε επίσημη καταγγελία στη FIA

Νέο κεφάλαιο στην υπόθεση Christian Horner, με την γυναίκα κατήγορο να έχει κάνει επίσημη καταγγελία για τη συμπεριφορά του στη FIA, ενώ ετοιμάζεται να...
Autoblog.gr