Από την πρώτη ημέρα της σύλληψης του, ο Carlos Ghosn δηλώνει πως έπεσε θύμα συνωμοσίας, κατηγορώντας νυν και πρώην υψηλόβαθμα στελέχη της Nissan για πισώπλατα μαχαιρώματα. Τώρα, εσωτερικά emails της Nissan που είδαν το φως της δημοσιότητας μέσω του Bloomberg, αποκαλύπτουν πως κορυφαία στελέχη της Nissan ξεκίνησαν τις προσπάθειες τους να εκθρονίσουν τον Ghosn, σχεδόν έναν χρόνο πριν από την σύλληψη του στα τέλη του 2018 για οικονομικές ατασθαλείες.

Τον περασμένο Ιανουάριο, στη συνέντευξη τύπου που ο διοργάνωσε ο Ghosn στη Βηρυτό, όπου διέφυγε, κατονόμασε τους Hiroto Saikawa, Hari Nada, Toshiaki Onuma και Masakazu Toyoda κατηγορώντας τους πως έπαιξαν “ένα πολύ βρώμικο παιχνίδι”, ενορχηστρώνοντας τις συλλήψεις του στην Ιαπωνία και την απομάκρυνσή του από την συμμαχία της εταιρείας με τις Renault και Mitsubishi, μιας και ο ίδιος ήθελε την συγχώνευση της Nissan με τη Renault. Ο Ghosn πρόσθεσε πως τα παραπάνω στελέχη της Nissan συνωμότησαν για να τον βάλουν στη φυλακή, αντί να επικεντρωθούν στο να διορθώσουν την επιδείνωση των επιδόσεων της εταιρείας.

Τώρα, τα emails “δείχνουν” πως η προσπάθεια παγίδευσης του Ghosn υποκινήθηκε, όπως αποκαλύπτεται, από τα παραπάνω στελέχη της Nissan που ήταν αντίθετα στις προσπάθειες του Ghosn να συγχωνευθεί η Nissan με την Renault. Τα emails χρονολογούνται από τον Φεβρουάριο του 2018 και αποκαλύπτουν το πως τα μεγαλοστελέχη της ιαπωνικής εταιρίας σχεδίαζαν να εκθρονίσουν τον ισχυρό άνδρα της Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance για να σταματήσουν τη συγχώνευση της Nissan με την Renault.

Στο επίκεντρο των emails βρισκόταν ο Hari Nada, ο επικεφαλής του νομικού τμήματος της Nissan και ένας εκ των αντιπροέδρων της με μεγάλη επιρροή, ο οποίος ήταν αυτός που αργότερα συμφώνησε με τις δικαστικές αρχές της Ιαπωνίας για να καταθέσει εναντίον του Ghosn. Σε email του προς τον Hitoshi Kawaguchi, στα μέσα του 2018 ο Nada έγραψε:

Η Nissan πρέπει να ενεργήσει για να εξουδετερώσει τις πρωτοβουλίες του [Carlos Ghosn] προτού να είναι πολύ αργά.

Ο Kawaguchi ήταν τότε ανώτερος διευθυντής της Nissan, υπεύθυνος για τις κυβερνητικές σχέσεις. Έφυγε από την Nissan τον Δεκέμβριο του 2019 και αρνήθηκε να σχολιάσει το δημοσίευμα.

Στις 18 Νοεμβρίου 2018, μια ημέρα προτού συλληφθεί ο Ghosn, ο Nada έδωσε ένα υπόμνημα στον Hiroto Saikawa, ζητώντας την καταγγελία της συμφωνίας που διέπει τη συμμαχία και την αποκατάσταση του δικαιώματος της ιαπωνικής εταιρείας να αγοράσει μετοχές στη Renault ή ακόμη και να την εξαγοράσει. Η Nissan θα προσπαθήσει επίσης να καταργήσει το δικαίωμα της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας να διορίζει τον COO (chief operating officer) της Nissan αλλά και να επιλέγει τους ανθρώπους για άλλες ανώτερες θέσεις στελεχών της ιαπωνικής εταιρίας.

Η απομάκρυνση του Ghosn θα ήταν μια θεμελιώδης αλλαγή στη μεγαλύτερη συμμαχία αυτοκινήτων στον κόσμο, απαιτώντας νέα διακυβέρνηση, ανέφερε ο Nada σε ένα email προς τον Saikawa. Ο Nada πρόσθεσε πως η Nissan πρέπει να κινηθεί γρήγορα μετά τη σύλληψη του Ghosn, κρατώντας την Renault στο σκοτάδι για την εγκληματική έρευνα.

Τον Απρίλιο του 2018 ο Nada είπε στον Saikawa, ο οποίος παραιτήθηκε από την Nissan τον Σεπτέμβριο του 2019, αφού εμπλεκόταν και αυτός σε σκάνδαλο, πως ο Ghosn είχε τις αμφιβολίες του σχετικά με την απόδοση του Saikawa, με τον Nada να προειδοποιεί τον Saikawa πως ο Ghosn θα τον απολύσει, αφού είχε διαφορετικές απόψεις για πολλά θέματα σε ότι αφορά το μέλλον της Nissan, αλλά στη συγχώνευση της συμμαχίας Nissan-Renault.

Σύμφωνα με τα emails, ο Nada προσπάθησε να συλλέξει πληροφορίες, ταξιδεύοντας σε Βραζιλία και Λίβανο για να διερευνήσει τη χρήση των σπιτιών του Ghosn, που είχαν αγοραστεί με χρήματα της Nissan, ενώ λίγες ημέρες πριν από την σύλληψη του Ghosn, ο Nada προσπάθησε να διευρύνει τους ισχυρισμούς εναντίον του Ghosn, λέγοντας στον Saikawa ότι η Nissan πρέπει να πιέσει για πιο σοβαρές κατηγορίες παραβίασης της εμπιστοσύνης, αφού υπήρχε ανησυχία πως οι αρχικοί ισχυρισμοί για την υποβολή εκθέσεων αποζημίωσης θα ήταν πιο δύσκολο να εξηγηθούν στο κοινό.

Η προσπάθεια πρέπει να υποστηριχθεί από τα μέσα ενημέρωσης για την ασφάλιση της καταστροφής της φήμης του Carlos Ghosn.

Η Nissan θα πρέπει να καταστήσει σαφές στη Renault πως η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία δεν θα έχει δικαίωμα να εμπλακεί στην έρευνα της Nissan κατά του Ghosn, και πως η Nissan δεν ήταν υποχρεωμένη να προσφέρει θέσεις εντός της εταιρείας σε υποψηφίους που προτείνει η Renault.

Η σύμβαση που δεσμεύει την εταιρική σχέση, που ονομάζεται RAMA, καθώς και η εταιρία με έδρα την Ολλανδία με την επωνυμία Renault-Nissan BV, η οποία δημιουργήθηκε για την επίβλεψη της διακυβέρνησής της συμμαχίας, θα πρέπει να καταργηθούν ως αποτέλεσμα της σύλληψης του Ghosn. Αυτό θα δώσει στη Nissan το δικαίωμα να αποκτήσει μετοχές της Renault ή ακόμη και να την εξαγοράσει.

έγραψε ο Nada.

Ο Nada στα emails του περιγράφει λεπτομερώς και το πως η Nissan ενορχήστρωσε την σύλληψη του Greg Kelly, διευθυντικό στελέχους της Nissan και στενός συνεργάτης του Ghosn, φέρνοντας τον στην Ιαπωνία από τις ΗΠΑ, προκειμένου να συμμετάσχει σε μια συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της Nissan. Ο Nada έγραψε στον Saikawa:

O Greg θέλει να περάσει την ημέρα των Ευχαριστιών στις ΗΠΑ προτού έρθει στην Ιαπωνία. Του είπα πως η παρουσία του στο ΔΣ ήταν επείγουσα και πως θα μπορούσε να επιστρέψει σύντομα στις ΗΠΑ. Αν δεν έρθει, δεν θα επιστρέψει ποτέ. Προγραμματίζω ένα τζετ για να τον πάρει.

Ο Greg αποφυλακίστηκε τον Δεκέμβριο του 2018 και παραμένει στην Ιαπωνία περιμένοντας την δίκη του. Ο δικηγόρος του Kelly, James Wareham, δήλωσε ότι η υπόθεση εναντίον του δεν αφορούσε ποτέ εγκληματική δραστηριότητα.

Ο Greg Kelly μπήκε σε μια προσπάθεια απομάκρυνσης του Ghosn και να βγάλουν την Renault από την θέση ελέγχου. Για να ολοκληρώσουν το σχέδιο, ήθελαν έναν μάρτυρα να είναι υπό τον έλεγχό τους και μετά έφτασαν στο σημείο να παραβιάσουν τον διεθνή νόμο περί έκδοσης για να συμβεί αυτό.

Σήμερα. ο Nada παραμένει στη Nissan, αλλά με μικρότερο χαρτοφυλάκια, και όπως ο Kawaguchi, η Lavanya Wadgaonkar, εκπρόσωπος τύπου της Nissan, η εισαγγελία του Τόκιο αλλά και ο εκπρόσωπος τύπου της Renault, αρνήθηκαν να σχολιάσουν το δημοσίευμα.

Ο Saikawa όταν του ζητήθηκε να σχολιάσει το δημοσίευμα επικαλέστηκε προηγούμενες δηλώσεις του, απορρίπτοντας την ύπαρξη συνωμοσίας για την εκδίωξη του Ghosn από την Nissan.

Να σημειωθεί πως η Nissan αν και είναι πολύ μεγαλύτερη εταιρία σε κεφαλαιοποίηση, σε πωλήσεις και σε συνολική αξία σε σχέση με την Renault, δεν έχει κανένα δικαίωμα ψήφου στο Δ.Σ της γαλλικής εταιρίας, ενώ κατέχει και πολύ λιγότερες μετοχές της. Βλέπεις, η Renault κατέχοντας το 43,4% των μετοχών της Nissan έχει σημαντικό διαχειριστικό ρόλο και μπορεί να κάνει εκτελεστικές αλλαγές στην Nissan μιας και έχει δικαίωμα ψήφου στο Δ.Σ, την ώρα που η Nissan, κατέχοντας μόλις το 15% των μετοχών της Renault, δεν μπορεί να ελέγξει σε ίδιο βαθμό την διαχείριση της Renault, αφού δεν έχει κανένα δικαίωμα ψήφου. Η Renault. αλλά και ο Ghosn έσωσαν την Nissan από την πτώχευση το 1999, με το παραπάνω καθεστώς να ισχύει από την στιγμή που σχηματίστηκε η συμμαχία Renault-Nissan το 1999.

Ο Ghosn συνελήφθη από τις ιαπωνικές αρχές τον Νοέμβριο του 2018, κατηγορούμενος για παραβίαση της νομοθεσίας και απόκρυψη εισοδήματος. Σε μια συνέντευξη τύπου εκείνη την εποχή, ο τότε CEO της Nissan, Hiroto Saikawa ισχυρίστηκε ότι το παράπτωμα του Ghosn αποτέλεσε αντικείμενο εσωτερικής έρευνας από πληροφορίες αλλά αρνήθηκε ότι η κίνηση ήταν “πραξικόπημα” εναντίον του ισχυρού άνδρα της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Τον Απρίλιο του 2019, ο Ghosn σε βίντεο χαρακτήριζε τη σύλληψή του προϊόν συνωμοσίας. Στα τέλη Δεκεμβρίου 2019, ο Ghosn διέφυγε στον Λίβανο. Τον Φεβρουάριο του 2020, η Nissan κατέθεσε αγωγή εναντίον του Ghosn για 10 δισεκατομμύρια γιεν (83,5 εκατ. ευρώ) επικαλούμενη οικονομική ζημία που υπέστη ο ιαπωνικός κατασκευαστής αυτοκινήτων.

Μήνες μετά τις συλλήψεις, η Nissan μπόρεσε να εξασφαλίσει αλλαγές στη συνεργασία της με τη Renault, αλλά η νέα συμφωνία – που δημιουργήθηκε τον Μάρτιο του 2019 – δεν άλλαξε τη συμμαχία στον βαθμό που είχε προτείνει ο Nada. Ενώ η Nissan κέρδισε περισσότερα σε ότι έχει να κάνει με τους διορισμούς εκτελεστικών στελεχών και απέκλεισε την πρώην θέση του προέδρου της συμμαχίας, η μετοχική δομή παρέμεινε ανέπαφη.

Τον περασμένο μήνα η Renault, η Nissan και η Mitsubishi ανακοίνωσαν πως δεν έχουν στα πλάνα τους να συγχωνευθούν, αλλά θα συνεχίσουν τη συνεργασία τους.