Η ΕΛ.ΒΟ. (όπως είναι η επίσημη ονομασία της από το 1987 και μετά), ξεκίνησε τη δράση της το 1972, όταν ο στρατός αποφάσισε πως χρειάζεται επιτέλους ένα νέο αξιόπιστο όχημα μεταφοράς προσωπικού και όχι μόνο. Έτσι μια τεράστια παραγγελία φορτηγών στάγιερ προς την ΕΛΒΟ, αποτέλεσε και το άνοιγμα του κύκλου εργασιών της.

Τα οχήματα βαρέως τύπου που έχει παράξει αλλά και στρατιωτικά άρματα μάχης την έχουν καθιερώσει ως την πιο γνωστή ελληνική βιομηχανία στην Ελλάδα. Το σήμα της βρίσκεται πάνω σε λεωφορεία αστικών συγκοινωνιών, σε στρατιωτικά οχήματα και σε πυροσβεστικά οχήματα.

Το 2001, η εταιρεία πέρασε στην κερδοφορία και κατέγραψε κέρδη της τάξεως των 780 εκατ. δρχ., με τον τζίρο της να παραμένει στα ίδια σχεδόν επίπεδα. Η εξέλιξη αυτή, που τροφοδότησε προσδοκίες ότι η ΕΛΒΟ θα γύριζε σελίδα και θα μεταμορφωνόταν σε μια εταιρεία βιώσιμη και κερδοφόρα, δεν διατηρήθηκε παρά για λίγο. Από το 2004, οι παραγγελίες για οχήματα που έπαιρνε η εταιρεία από το κράτος και γενικότερα τον ευρύτερο δημόσιο τομέα λιγόστευαν ολοένα και περισσότερο, με αποτέλεσμα οι 1.000 εργαζόμενοι να περιοριστούν στους 600.

Ανάμεσα στα σημαντικότερα υφιστάμενα και μελλοντικά προγράμματα της εταιρείας περιλαμβάνεται η συναρμολόγηση του άρματος μάχης Leopard 2GR και του μελλοντικού τεθωρακισμένου οχήματος μάχης, η κατασκευή οχημάτων μεταφοράς 5 τόνων, ο εκσυγχρονισμός των υπαρχόντων αρμάτων και άλλων οχημάτων και, γενικότερα, η συμμετοχή της σε προγράμματα των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, σύμφωνα με το τρέχον Ε.Μ.Π.Α.Ε.. Στην εταιρεία απασχολούνται περίπου 700 εργαζόμενοι, ενώ το δίκτυο προμηθευτών που στηρίζει την ΕΛ.Β.Ο. στην υλοποίηση αμυντικών -κυρίως- προγραμμάτων είναι διασκορπισμένο σε ολόκληρη την Bόρεια Eλλάδα, απασχολώντας 1.500 εργαζόμενους.

Από το 2005 η ΕΛΒΟ δεν έχει πάρει παρά ελάχιστες παραγγελίες για οχήματα από τον Ελληνικό Στρατό, ο οποίος είναι και ο βασικός της πελάτης. Η τελευταία μεγάλη παραγγελία σε τζιπ του Ελληνικού Στρατού (περίπου 2.500) ολοκληρώθηκε το 2004 και έκτοτε δεν δόθηκε καμία άλλη. Το 2006, μάλιστα, η ΕΛΒΟ αποκλείστηκε από διαγωνισμό του ΟΑΣΑ για την προμήθεια 300 λεωφορείων, από τα οποία τα 100 ήταν αρθρωτά.

Η ΕΛΒΟ έχει περάσει σήμερα στη λίστα των ζημιογόνων επιχειρήσεων καταγράφοντας το 2008 ζημιές 15 εκατ. ευρώ, οι οποίες για το 2009 αναμένεται να ανέλθουν στα 18 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, τα συσσωρευμένα χρέη της εταιρείας ανέρχονται στα 80 εκατ. ευρώ. Με αυτά τα δεδομένα το μέλλον της είναι αβέβαιο και το μόνο που της μένει είναι να δεχτεί ενέσεις βιωσιμότητας με νέες παραγγελίες από το κράτος και ειδικά από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Χωρίς νέες παραγγελίες θεωρείται περισσότερο από βέβαιο ότι ο Όμιλος Μυτιληναίου δεν είναι διατεθειμένος να παραμένει σε μια επιχείρηση που κάθε χρόνο τον “βάζει μέσα” κατά περίπου 8 εκατ. ευρώ. Στελέχη του Ομίλου υποστηρίζουν ότι κανένας σώφρων επιχειρηματίας δεν μένει σε μια επιχείρηση ο ετήσιος τζίρος της οποίας έχει περιοριστεί στα 40 εκατ. ευρώ και οι ανελαστικές δαπάνες της (μισθοδοσία και άλλα έξοδα) υπερβαίνουν τα 35 εκατ. ευρώ.

Σήμερα η ΕΛΒΟ είναι πιο κοντά απο ποτέ στη στάση πληρωμών… Τα νέα θα γίνουν γνωστά σύντομα για τη τύχη της.

[Πηγή: tovima , elvo.gr]

  • Νικος

    ειναι καταδικασμενη η ελλαδα μας να ειναι στην ανυπαρξια οσον αφορα τον τομεα της βιομηχανιας, δεν μπορει να ειναι τυχαιο ολο αυτο που γινεται εδω και 15 20 χρονια

    • na soy thymisw to ergostasio aytokinitwn poy eixe anoixei i nissan sta teli tis dekaetias toy ’80…. opos anoixe, ekanan klassika kamia 10aria apergies oi ergazomenoi,,, kai geia sas! opos to anoixe i nissan to ekleise!