Το ημερολόγιο έγραφε 2 Απριλίου του 1988 όταν η Fuji Heavy Industries, μητρική εταιρία της Subaru, ίδρυσε την Subaru Tecnica International (STI). Με το κοντέρ πλέον να γράψει 30 ετών, η STI μέσα στο διάστημα αυτό πανηγύρισε τρία παγκόσμια πρωταθλήματα ράλι, 47 νίκες αλλά και 4 νίκες στη κατηγορία της στον 24-ωρο αγώνα αντοχής του Nurburgring.

Το πρώτο αυτοκίνητό παραγωγής της STI ήταν το Subaru Legacy RS RA που κυκλοφόρησε το 1989 και απέδιδε 220 άλογα. Μάλιστα το συγκεκριμένο μοντέλο είχε σπάσει το ρεκόρ FIA World Speed Endurance για 100.000 χλμ, κάνοντας για 20 συνεχόμενες ημέρες -447 ώρα, 44 λεπτά και 9,887 δευτερόλεπτα αν προτιμάς- γύρους σε μια πίστα στην Αριζόνα των ΗΠΑ, με μέση ωριαία ταχύτητα 223,34 χλμ/ώρα

Το πρώτο STI μοντέλο ήταν το Legacy STi που κυκλοφόρησε στην ιαπωνική αγορά το 1992, ενώ δύο χρόνια αργότερα ακολούθησε το Impreza WRX STI. Ας θυμηθούμε όμως πέντε από τα πιο ενδιαφέροντα μοντέλα που φέρουν το σήμα STI.

1Subaru Impreza STI 22B

Το ποθητότερο και ίσως το καλύτερο Impreza όλων των εποχών για πολλούς είναι το 22B STi. Δημιουργήθηκε το 1998 για να εορταστούν τα 40 χρόνια της εταιρίας και διαθέτει ειδικό προφυλακτήρα, μοναδική απόχρωση του μπλε χρώματος, καπό, φτερά και πίσω αεροτομή, ανάρτηση της Bilstein, φρένα της Brembo και 17άρες χρυσές ζάντες.

Κάτω από το καπό, τη θέση του EJ20 είχε πάρει ο EJ22, που σημαίνει αυξημένη κατά 200 κ.εκ. χωρητικότητα (2,2-λίτρων) και σαφώς αναβαθμισμένα χαρακτηριστικά λειτουργίας. Ανέφερα το wide bodykit; Όχι; Είχε και wide -80mm πλατύτερο- bodykit. Ήταν –και είναι- ένα τέρας! Και τα 400 αντίτυπα που προορίζονταν για την αγορά της Ιαπωνίας, εξαντλήθηκαν μέσα σε 48 ώρες ενώ και τα υπόλοιπα 24 –όλα δεξιοτίμονα- για εξαγωγή δεν άργησαν και πολύ!

2Subaru Impreza STI RB320

H Subaru το 2006, μετά τον θάνατο του Richard Burns, έβγαλε ακόμη μια ειδική έκδοση αφιερωμένη στον Βρετανό οδηγό που έφυγε από τη ζωή από όγκο στον εγκέφαλο. Οι αλλαγές ήταν λίγες, αλλά όχι τόσο λίγες όσο στο RB5. Είχε δεχτεί τη φροντίδα της Prodrive, αποκτώντας Eibach ελατήρια με Bilstein αμορτισέρ, οι ζάντες ελαφρού κράματος 18 ιντσών ήταν νέες, στο κάτω μέρος του εμπρός προφυλακτήρα είχε τοποθετηθεί ένα χείλος, η γρίλια ήταν πλέον χρωμιωμένη ενώ και το εσωτερικό είχε κάποια καινούρια καλούδια.

Όμως το RB320 όπως ονομαζόταν αυτή η έκδοση, είχε και αλλαγές στα μηχανικά. Η ανάρτηση ήταν 30 χιλιοστά χαμηλότερη εμπρός και 10 πίσω με αμορτισέρ της Bilstein και νέες αντιστρεπτικές ενώ ο κινητήρας, ενώ ήταν σε μεγάλο βαθμό ίδιος με αυτόν του απλού μοντέλου, χάρη στις επεμβάσεις της Prodrive, ήταν ισχυρότερος. Έτσι ο 2,5-λίτρων boxer κινητήρας αποδίδει 320 άλογα στις 6.000 σ.α.λ. Μόλις 320 αυτοκίνητα βγήκαν στη παραγωγή, όλα βαμμένα σε μαύρο χρώμα, με μαύρο εσωτερικό και με μαύρες ζάντες. Κρίμα που δημιουργήθηκε για ένα τόσο θλιβερό γεγονός…

3Subaru Impreza STI CS400

Το συγκεκριμένο είναι το δυνατότερο Impreza STI που πουλήθηκε ποτέ από την Subaru. Το αυτοκίνητο αποτελεί ειδική έκδοση η οποία έχει αναπτυχθεί σε συνεργασία με την Cosworth, βασίζεται πάνω στο νέο Subaru Impreza WRX STI 2011 και αποδίδει 400 άλογα με 54 κιλά ροπή. Τα 0-100 χλμ/ώρα έρχονται στο εξωπραγματικό χρόνο, για την κατηγορία του, των 3,7 δευτερόλεπτων με την τελική να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 χλμ/ώρα.

Για να ανέβει η ιπποδύναμη σε τέτοια επίπεδα οι Βρετανοί μηχανικοί της Cosworth τοποθέτησαν στον 2,5 λίτρων turbo κινητήρα, νέα πιστόνια, νέα μπιέλες, μεγαλύτερο turbo, επανασχεδίασαν το καπάκι και νέα σκληρότερη βαλβίδα wastegate. Φυσικά για να δουλέψουν όλα αυτά ρυθμίστηκε και η ECU του αυτοκινήτου. Οι αναρτήσεις είναι χαμηλότερες κατά 10mm ενώ τα μπροστά φρένα είναι της AP Racing διαμέτρου 355mm.

Στιλιστικά το αυτοκίνητο διαθέτει νέο μπροστά προφυλακτήρα, νέα γρίλια, προβολείς ομίχλης, ζάντες 18″ καθώς και αεροτομή ενώ στο εσωτερικό ξεχωρίζουν τα αγωνιστικά καθίσματα της Recaro. Το αυτοκίνητο ήταν διαθέσιμο σε 3 χρωματισμούς, ασημί, σκούρο γρκι και κόκκινο και κατασκευάστηκε σε μόλις 75 μονάδες.

4Subaru WRX STI Isle of Man TT Attack

Το ρεκόρ διαδρομής στο Isle of Man TT το κατέχει από το 2016 ο Mark Higgins με το Subaru Impreza WRX STI TT Attack μιας και έχει καλύψει τα 60,7 χιλιόμετρα σε 17 λεπτά, 35 δευτερόλεπτα και 139 χιλιοστά του δευτερολέπτου που ισοδυναμεί με μέση ωριαία ταχύτητα της τάξης των 207,126 χλμ/ώρα.

Το Impreza WRX STI TT Attack έχει δεχθεί τις περιποιήσεις της Prodrive. Ο κινητήρας μοιράζεται πολλά εξαρτήματα με έναν κινητήρα WRC και αποδίδει περί τα 550-600 άλογα, στροφάροντας μέχρι τις 8.500 σ.α.λ. Χάρη στην εκτενή δίαιτα του οχήματος, το βάρος έχει κρατηθεί κάτω από τα 1.200 κιλά, ενώ το TT Attack εξοπλίζεται και με DRS σύστημα αφού με το πάτημα ενός κουμπιού στο τιμόνι, η πίσω αεροτομή “stallάρει” και μειώνει τις αεροδυναμικές αντιστάσεις.

Φυσικά, σημαντικά αναβαθμισμένη είναι η ανάρτηση με Exe-TC αμορτισέρ και στήσιμο που φέρνει λίγο ασφάλτινο rally car αλλά και το σύστημα πέδησης με δίσκους και δαγκάνες της AP Racing. Το αυτοκίνητο δεν διαθέτει επίπεδο πάτωμα, αφού αυτό χρειάζεται ομαλό οδόστρωμα για να λειτουργήσει αλλά “φορά” slick ελαστικά Dunlop Sport Maxx, ίδια με αυτά που φορά ένα αγωνιστικό του BTCC. Μπορείς να δεις τον γύρο-ρεκόρ εδώ.

5Subaru WRX STI Type RA NBR

Το ταχύτερο τετράπορτο μοντέλο στο Nurburgring είναι το Subaru WRX STI Type RA NBR Special, μιας και έχει καταφέρει να σημειώσει χρόνο 6 λεπτών και 57,5 δευτερολέπτων. Υπεύθυνη για την προετοιμασία του αυτοκινήτου ήταν η Prodrive, και όπως καταλαβαίνεις δεν πρόκειται για κάποιο στοκ ταπεινό WRX STI, αλλά για ένα κανονικό τέρας.

Για να είμαι δίκαιος το αυτοκίνητο δεν είναι παραγωγής, με τον 2-λιτρο υπερτροφοδοτούμενος boxer του να αποδίδει 600 άλογα, και στροφάρει στις 8.500 σ.α.λ., με τους μηχανικούς της εταιρίας να λένε ότι το έχουν φτάσει και στις 9000 σ.α.λ. Το σειριακό κιβώτιο της Prodrive κάνει τις αλλαγές μεταξύ 20 και 25 msec, αρκετά πιο γρήγορα από τα περισσότερα κιβώτια διπλού συμπλέκτη που κυκλοφορούν.

Η ανάρτηση είναι προδιαγραφών rally, ενώ για να σταματήσει το τέρας φροντίζουν οι αεριζόμενοι δίσκοι 15 ιντσών με τις 8-πίστονες δαγκάνες σε όλους τους τροχούς. Οι κλασσικές χρυσές ζάντες της Subaru στις οποίες κουμπώνουν τα σλικ ελαστικά φυσικά δεν θα μπορούσαν να λείπουν, ενώ η γωνία camper έχει μειωθεί κατά 0,6 μοίρες (ή αλλιώς οι τροχοί έχουν “πλαγιάσει” κι άλλο προς τα έξω) σε σχέση με το αυτοκίνητο που έτρεξε στο Isle Of Man. Αξίζει να σημειωθεί ότι το διαφορικό που αναλαμβάνει να μοιράσει την δύναμη στους τροχούς είναι το εργοστασιακό της Subaru. Εδώ μπορείς να δεις τον γύρο-ρεκόρ.

Θέλεις να διαβάσεις ακόμη περισσότερα ξεχωριστά μοντέλα της Subaru: Αν ναι, δες τα 14 καλύτερα Subaru Impreza που κατασκευάστηκαν ποτέ.