Βαρύ φορτίο ο χαρακτηρισμός “καλύτερος”. Ειδικά όταν συνοδεύεται από το πέρασμα των ετών, το οποίο -θέλοντας και μη- διαφοροποιεί τα κριτήρια και τα σημεία αναφοράς.

Ακούμε συνέχεια για την σύγκριση Μέσι-Μαραντόνα (άμα πάρει Μουντιάλ ο κοντός, τα ξαναλέμε), για τον αν ο Λεμπρόν είναι καλύτερος του Τζόρνταν (Kobe Bryant likes this), για το πού (δεν) θα έφτανε ο Μίκαελ Σουμάχερ και τί θα κατάφερνε ο Άϊρτον Σένα αν δεν είχε μεσολαβήσει το “μαύρο” μεσημέρι της Πρωτομαγιάς του 1994.

Στα αυτοκίνητα δε, γίνεται χαμός. Κι αν στις παραπάνω περιπτώσεις μπορείς -σαθρά- να υποστηρίξεις πως “τι να μην συγκρίνω μωρέ, μπάλα κλωτσάνε/σκάνε-τιμόνι έστριβαν κι οι δύο”, στην αυτοκινητοβιομηχανία δεν περνάνε επιχειρήματα του είδους. Η πρόοδος της τεχνολογίας και οι αλλαγές στις ανάγκες των καταναλωτών, καθιστούν τις “ετεροχρονισμένες” συγκρίσεις εκτός λογικής. Υπάρχει, όμως, και το συναίσθημα.

Το αποτύπωμα που αφήνει ένα τετράτροχο στο θυμικό του κόσμου, αλλά και στην ίδια του την κληρονομιά. Και κανένα μοντέλο δεν το καταφέρνει καλύτερα, από την 993 στο γενεαλογικό δέντρο των 911.

Μιας και 17 ήταν όλες οι εκδόσεις, επιλέγουμε αυτές που έχτισαν τον θρόνο της τελευταίας αερόψυκτης 911 στο Πάνθεο της Porsche.

1Porsche 993 Carrera

Ξεκίνημα σεμνά και ταπεινά. Με την βασική Carrera των 272 ίππων από 3,6 λίτρα.

Δεν είναι πολλά, αλλά το 1993 δεν τα χρειαζόσουν κιόλας. Ένα 6αρι χειροκίνητο (μακριά από το 4αρι Tiptronic), 4 17αρες ζάντες (το χάσμα το ίδιο με τις σημερινές 20αρες), 1.270 κιλά κι ένα μεταξόνιο που δεν ξεπερνά σε μήκος ένα φετινό Kia Picanto. Πόσο πιο απλή κι ανέμελη ήταν η ζωή στα 90’s

2Porsche 993 Carrera 4S

Επειδή, όμως, η ανεμελιά σε συνδυασμό με τον κινητήρα πίσω και το μεταξόνιο Matchbox μπορεί να σε στείλει στον ψυχίατρο (και ακόμα παραπέρα), οι Γερμανοί προίκισαν την Carrera με τα καπούλια, τις ζάντες και την τετρακίνηση της Turbo.

Για πολλούς η δεύτερη καλύτερη (όχι “πιο ποθητή”, μην παρεξηγηθούμε) βερσιόν της 993, μετά την…

3Porsche 993 Turbo

Πρωταγωνιστεί τόσο στις πιο συγκλονιστικές 911 που έχουν υπάρξει, όσο και σε αυτές που δέχτηκαν την ευλογία του Γερμανού τιμονάρχη. Σίγουρα θα κατέχει περίοπτη θέση κι όταν καταπιαστούμε με τις καλύτερες Porsche όλων των εποχών.

Για να μην το κουράζουμε, από τα πιο διαχρονικά/συγκλονιστικά/επιδραστικά αυτοκίνητα που έχει βγάλει η Γερμανία, ξεφεύγοντας από τα στενά όρια ενός μοντέλου ή μιας εταιρίας.

4Porsche 993 Targa

Καμία σχέση, δηλαδή, με την Targa. Το κλου της υπόθεσης είναι άλλο: στην φώτο της Turbo βλέπεις έναν μαντράχαλο πίσω από το τιμόνι. Εδώ μια όμορφη κορασίδα που την στραβώνει ο ήλιος.

Σε δυο προτάσεις και μια φωτογραφία, όλη η ουσία της Targa. Καλοκαιρινές βόλτες στην παραλιακή, διάλειμμα για μπάσιμο στα Λιμανάκια (με προσοχή, δεν υπάρχει τετρακίνηση) και εξορμήσεις/”νυφοπάζαρο”. Σολομώντεια λύση μεταξύ Coupe και Convertible, δίχως την “καμπούρα” και την μειωμένη ακαμψία της δεύτερης, αλλά με αυξημένο απόβαρο και κέντρο βάρους σε σχέση με την πρώτη.

Μπόνους ο ψαρωτικός (και ιδιαίτερα αναξιόπιστος) μηχανισμός της ανοιγόμενης γυάλινης οροφής.

5Porsche 993 RS (απλή ή Clubsport, διαλέγεις και παίρνεις)

Ήρθε η ώρα να διορθώσουμε μια διαχρονική παρεξήγηση. Η 993 RS κανονικά ΔΕΝ έχει μεγάλη αεροτομή. Είναι όπως ποζάρει η κίτρινη: οι κλασικοί 18αρηδες τροχοί, ένα σπόιλερ που φέρνει σε αυτό της Turbo -και λίγο στο ducktail της 2.7 RS- και δυο ευμεγέθη “χείλη” στον εμπρός προφυλακτήρα.

Η Clubsport φέρει το λουκ, με το οποίο σχεδόν όλοι έχουν ταυτίσει την οπτική του RennSport για την 993. Ξεχωρίζει χάρις στο bodykit της GT2, το roll cage στον χώρο των πίσω καθισμάτων και -προαιρετικά- την απουσία αυτού για τον συνοδηγό.

Δεν στροφάρουν στις 9.000 (6.500 o κόφτης), δεν αποδίδουν 500 άλογα (ούτε κατά διάνοια, 300 ίπποι από 3,8 λίτρα) και δεν έκαναν το Nurburgring να χειροκροτήσει όπως η σημερινή GT3 RS. Επειδή, όμως, μιλάμε για αυτοκίνητα κι όχι για οικονομικά, οι αριθμοί μπορούν να κάνουν ένα μικρό standing ovation στην αίσθηση.

6Porsche 993 GT2

To ίδιο ισχύει και για την GT2. Δεν έκανε κανένα ρεκόρ στο Nordschleife, ούτε αγκάλιασε στο κάθισμά της την Μαρία Σαράποβα (και να ‘θελε δηλαδή, 5 χρονών ήταν το ’93).

Υπήρξε, ωστόσο, ένα από τα μεγαλύτερα φόβητρα για όποιον οδηγό κάθισε πίσω από το τιμόνι της. 450 ίπποι για 1.295 κιλά στους πίσω τροχούς, δίχως κανένα ηλεκτρονικό βοήθημα, σε ένα μεταξόνιο που με κόπο ξεπερνά τα 2 μέτρα (2,27) και φτάνει στα 301 χλμ/ώρα τελικής, αφού πρώτα βρει τα 100 από στάση σε 3,9″. Εδώ παίζουν ρόλο οι αριθμοί, είπαμε.

7Porsche 993 GT2 Evo

Όπως παίζουν ρόλο και στην περίπτωση της πιο ωμής, βάρβαρης και ακραίας 911 που έχουν δει οι δρόμοι.

Το εξόχως “διακριτικό” αυτοκίνητο της φώτο είναι το αγωνιστικό που συμμετείχε στην κατηγορία GT2 των αγώνων αντοχής. Με κάποιον μαγικό τρόπο η Porsche κατάφερε να του βγάλει πινακίδες, να το κυκλοφορήσει σε 11 αντίτυπα (ίσα να καλύψει τις προϋποθέσεις της homologation) και να εξαπολύσει 600 Βησιγότθους -σόρρυ, ίππους- στο οδόστρωμα. Όλα αυτά για 1.100 κιλά, καθώς στο εσωτερικό δεν έμεινε τίποτα πλην καθίσματος οδηγού.

8Porsche 993 GT1 Strassenversion

Κάτι αντίστοιχο με την GT1, μόνο που αυτή αφορούσε την έγκριση τύπου για την κορυφαία κατηγορία του Le Mans.

Η πιο σπάνια 911 που έχει υπάρξει, με μόνο 2 κομμάτια παραγωγής. Η 996 GT1 είναι λίγο πιο mainstream, με 23 αντίτυπα. Ο κινητήρας είναι ένας boxer 3.2 λίτρων, ελαφρώς detuned σε σύγκριση με την αγωνιστική βερσιόν (544 ίπποι, αντί 600). Σε περίπτωση που αναρωτιέσαι για τον λόγο που η GT1 ήταν πιο αδύναμη σε σχέση με την GT2, οι εκπομπές ρύπων και η απείρως πιο εξελιγμένη αεροδυναμική δίνουν την απάντηση.

Για πάντα στις καρδιές μας, μαζί με την Mercedes CLK GTR και την McLaren F1 GT.