Κατά τη συγγραφή των alter ego για την Σούπερ Λίγκα, η περίπτωση του Λεβαδειακού με ζόρισε περισσότερο από όλες (τζάμπα κόπος αποδείχτηκε κιόλας, καθώς 3 μέρες αργότερα ανέβηκε ο Παναιτωλικός στη 10η θέση). Όσο περίεργο κι αν ακουστεί, είναι δυσκολάκι να βρεις αυτοκινητοβιομηχανία που να ανταποκρίνεται στα standards αδιαφορίας της ομάδας από την Λιβαδειά. Και μετά αντίκρισα το νέο Forester.

H Subaru δεν έφτιαχνε πάντα άψυχες, 5μετρες λαμαρίνες με Android Auto και Apple Car Play. Μεγαλώσαμε με τα STi -τα οποία μπήκαν στα πρώτα “-άντα”– και ορισμένα εξαιρετικά τετράτροχα, όλα πιστά στο δόγμα “boxer και Symmetrical All Wheel Drive”. Σήμερα θυμόμαστε 10 από αυτά και προσδοκούμε, εκτός από Κυρίου, Ανάσταση “Πλειάδων”.

Επειδή Subaru δεν είναι μόνο Impreza και Legacy (αλλά καταλαμβάνουν ένα διακριτικό 90% στην ιστορία της φίρμας), θεσπίζουμε ένα άτυπο βάθρο έκαστο και για τις 4 θέσεις που περισσεύουν θα γίνει μάχη.

1Subaru Legacy Outback

Είδες το 22Β και χάρηκες; Νόμιζες θα γλιτώσεις από τα crossovers; Last year.

Οι Ιάπωνες είναι από τους πρώτες διδάξαντες του είδους, με την Subaru να κατέχει περίοπτη θέση στο “ιδρυτικό συμβούλιο”. Το πρώτο Outback στις αρχές των 90’s ήταν από τις καλύτερες προσπάθειες στον συνδυασμό εκτός δρόμου και station wagon οχημάτων, στρώνοντας την άσφαλτο για τα SUVs.

Στην τρίτη του γενιά, το Legacy Outback παρουσιάστηκε πιο ολοκληρωμένο από ποτέ προσθέτοντας μέχρι και κινητήρα diesel στο ρεπερτόριό του (απόρθητο οχυρό η βενζίνη για τον boxer). Έστριβε εντός, πήγαινε εκτός, κάθιζε όλη τη φαμίλια, δεν έκαιγε πολύ (με τα μέτρα της κατηγορίας, ε), ήταν -και είναι- “σκύλος”. Τί άλλο να κάνει για να μπει στη λίστα;

2Subaru Forester XT

H φυσική συνέχεια του Outback και εκ των πρωτοπόρων στα γρήγορα SUVs. Το Forester 2ης γενιάς αύξησε την απόσταση από το έδαφος (άρα και την ησυχία στο κεφάλι όταν αρχίσουν τα χώματα) και την χωρητικότητα του κινητήρα σε σχέση με τον προκάτοχο, δημιουργώντας ένα από τα ικανότερα οχήματα της εποχής.

Η συμμετρική τετρακίνηση συνεργάζεται άψογα με τα 220 άλογα του 2.5αρη boxer, δίνοντας επιδόσεις που “κούμπωναν” βασικές Cayenne. 7,1″ για τα πρώτα 100 χλμ/ώρα με το ζόρι έβλεπες σε hot hatch πίσω στο 2005. Για SUV δεν το συζητάμε, έπρεπε να χρεωθείς σε 2 τράπεζες και να αποκτήσεις Χ5 4.4 ή Cayenne S. Το Forester XT έδωσε τη λύση και πούλησε σαν μουρλό, όσο του το επέτρεψε η νομοθεσία και τα τεκμήρια.

3Subaru Brat

Έχεις καταλάβει πως θέλω να ξεμπερδεύουμε με τα “θνητά” Subaru και να βουτήξουμε στο ζουμί. Aν και όταν ένα αυτοκίνητο προκαλεί σύγκληση του Κογκρέσου και αναθεώρηση νόμου, κερδίζει με το σπαθί του θέση στο Πάνθεον.

Τα δυο καθίσματα που βλέπεις στην καρότσα, πρακτικά “ξεβράκωσαν” το αμερικανικό εμπάργκο κατά των εισαγόμενων προϊόντων στα τέλη των 70’s και πάτησαν τον “κάλο” της πιο εμπορικής κατηγορίας αυτοκινήτων. Τα made in the USA pick ups βρέθηκαν αντιμέτωπα με έναν ελαφρύ, αξιόπιστο, χρηστικό και σχεδιαστικά ιδιαίτερο αντίπαλο, ο οποίος πήρε την υπέρ τους νομοθεσία και την έτριψε στα bull bars τους. Πολύ κ$λόπαιδο το Brat.

4Subaru BRZ

Βουρ στον “πατσά”! Για τον οποίο η Subaru δέχεται πολύ λιγότερα εύσημα από όσα της αναλογούν.

Ό,τι βλέπεις είναι προϊόν του σχεδιαστικού τμήματος της Toyota. Ό,τι οδηγείς και σε πωρώνει δίχως αύριο, ωστόσο, αποτελεί ευγενική χορηγία των μηχανικών της Subaru. Ο 2,0-λιτρος boxer των 200 (τώρα 205) ίππων, το 6αρι χειροκίνητο κιβώτιο, η ανάρτηση, οι διαστάσεις των τροχών, το χαμηλό κέντρο βάρους γύρω από το οποίο περιστρέφεται όλη η κατασκευή έχουν την λάμψη των “Πλειάδων”.

Δυστυχώς και αδίκως, το BRZ βρίσκεται στη σκιά της αναβίωσης του “86”, ακούγοντας από πάνω και την γκρίνια για απουσία έκδοσης STI. Ας είναι. Εμείς το αναγνωρίζουμε και το ευχαριστούμε για την προσφορά του.

5Subaru Impreza WRX STI

Ώρα να μπούμε στο “ψητό”, μέρες και ώρες που είναι. Η 3η γενιά του Impreza STI συνέχισε την παράδοση της 2ης, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις στο λανσάρισμά της. Ο λόγος; Μα φυσικά η απουσία σεντάν έκδοσης και της ιστορικής “απλώστρας”. Μέχρι το 2011.

Τότε η Subaru εξαπέλυσε μπαράζ αντεπίθεσης σε όλα τα μέτωπα: ρεκόρ ταχύτερου γύρου για σεντάν στο Nurburgring, ρεκόρ αυτοκινήτου παραγωγής στο Isle of Man μα πάνω από όλα, το τεράστιο comeback της “φτερούγας”. 320 ίπποι μπορεί να μην ακούγονται πολλοί τη σήμερον ημέρα, όμως στα κατάλληλα χέρια και πάνω από τις αντίστοιχες ανωμαλίες στο οδόστρωμα, αρκούν για να σε πλημμυρίσουν συγκινήσεις (και κάτι άλλο, καφετί χρώματος)

6Subaru Legacy B4 Blitzen

Mπορεί το Impreza να είναι ο “κράχτης” του μαγαζιού, όμως και το Legacy δεν πήγαινε πίσω σε φωνή…

Με το αδιαμφισβήτητο πλεονέκτημα της παρουσίας station wagon έκδοσης, τα γρήγορα Legacy αποτελούσαν την ώριμη επιλογή. Πλην Blitzen, βεβαίως βεβαίως. Το τέκνο της Subaru με την Porsche (το σχεδιαστικό τμήμα της, δηλαδή) είναι από τα πιο ξεχωριστά μοντέλα που έχουν κυκλοφορήσει εξ Ανατολών. Οι τροχοί, το body kit και -φυσικά- η ανεπανάληπτη αεροτομή είναι όλα προσφορά του Porsche Design, όπως και το εσωτερικό.

Μηχανικά, ο 2,0-λιτρος υπερτροφοδοτούμενος boxer αποδίδει -και καλά- 280 άλογα (πάνω από 310 δυναμομετρημένα) και εξασφαλίζει ένα αξιοσέβαστο “κατοστάρι” στα 5,1 δεύτερα. Ενδεικτικά, η M5 E39 ήθελε 3 δέκατα επιπλέον. Εξυπακούεται πως όταν νότιζε ή “άσπριζε” ο δρόμος, ελάχιστα αυτοκίνητα (sedan, sport sedan, sportscars, ό,τι θες) μπορούσαν να κρατήσουν οπτική επαφή με αυτή την Λάρα (όχι την Κροφτ).

7Subaru Legacy RS Turbo

Πριν το Blitzen, πριν το Impreza, πριν την λαίλαπα των STIs γενικότερα υπήρξε μία “κούρσα” που έκανε την αρχή.

Το φαινομενικά αδιάφορο σεντάν που βλέπεις, σηματοδότησε την εμπλοκή της Subaru με τους αγώνες ράλι. Τότε που το “STI” γραφόταν με μικρό “i” και δεν συνόδευε την ονομασία μοντέλου. Στην πόρτα αναγράφεται “Handcrafted tuning by STi”. Όποιος το πρόσεχε, είχε καλώς.

Κάτω από το καπό βρίσκεται ένας 2,0-λιτρος boxer, με τούρμπο και απόδοση 217 ίππων. Ίσως κάτι σου λένε τα specs. Σε αγαστή συνεργασία με το σφιχτό 5αρι και την μόνιμη τετρακίνηση, το Legacy RS “σημάδευε” τα 100 στο κοντέρ από στάση εντός 6,8 δευτερολέπτων και δεν σταματούσε την περιστροφή της βελόνας πριν τα 220 χλμ/ώρα. Εν ολίγοις, οτιδήποτε λιγότερο από την αφρόκρεμα των επιδόσεων “χλώμιαζε” δίπλα σε ένα σεντάν με 15αρες ζάντες και μια μικρή αεροτομή στο πορτμπαγκάζ.

8Subaru Alcyone SVX

Το SVX μας έρχεται από μια εποχή, κατά την οποία η Subaru δεν φοβόταν να περάσει σχεδόν αυτούσια τα πρωτότυπα στην παραγωγή. Με “νονά” την Αλκυόνη, το πιο λαμπρό μέλος εκ του αστερισμού των Πλειάδων (και με ένα σωρό λιακοπουλικά σενάρια για background), το SVX παρουσιάστηκε ως η ναυαρχίδα της εταιρίας.

Από πλευράς σχεδιασμού, μόνο τα πλαϊνά παράθυρα διπλού επιπέδου να δεις -σημειωτέον, η Lamborghini Countach το μόνο άλλο μοντέλο που τα διέθετε- αντιλαμβάνεσαι το προφίλ της κατασκευής. Ακόμα και σήμερα, φαντάζει προχωρημένο το design. Εκ των πιο αεροδυναμικών σχημάτων της εποχής (Cd 0,28 εν έτει 1991) και με την προσθήκη τετραδιεύθυνσης, το SVX διέθετε όλα τα φόντα για να αφήσει το στίγμα του και από πλευράς δυναμικών χαρακτηριστικών.

Η Subaru, όμως, έκανε δυο μαζεμένα “φάουλ”: άφησε τον boxer των 3,3 λίτρων χωρίς υπερτροφοδοτούμενη ανάσα και τον εξόπλισε αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο. Τα 231 άλογα (μετέπειτα 250) δεν ήταν λίγα για τον μεγαλύτερο κινητήρα στην ιστορία της φίρμας (μέχρι τα 3,6 λίτρα του B9 Tribeca), όμως δεν ίσχυε το ίδιο για τα 1.600 κιλά του αμαξώματος. Η αραιά κλιμάκωση των 4 σχέσεων δεν βοηθούσαν την κατάσταση, με αποτέλεσμα να χρειάζονται 7,4″ για το 0-100 χλμ/ώρα και τις ενδιάμεσες επιταχύνσεις να βρίσκονται σε ακόμα πιο δυσχερή θέση. Παρόλα αυτά, οι γραμμές του Giorgetto Giugaro χαράχτηκαν ανεξίτηλα στο θυμικό.

9Subaru Impreza GT Turbo

Ο μύθος του Impreza “χτίστηκε” μέσα από πολλές μνημειώδεις εκδόσεις: το P1, το RB5, το πρώτο WRX. Όλες, όμως, “πάτησαν” εδώ.

Το GT Turbo δημιουργήθηκε ώστε να αντικατασταθεί το Legacy στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι. Μικρότερο, πιο ευέλικτο και ταχύτερο, το Impreza δεν άργησε να δείξει τα προσόντα του στις ανά τον κόσμο ειδικές. Κινητήρας και μετάδοση ήταν κοινά με το Legacy RS Turbo, ωστόσο οι πιο “ματζόβελες” διαστάσεις και το χάρισμα του μεγίστου Colin McRae έδωσαν στη Subaru τον πρώτο της τίτλο και την καθιέρωσαν στις συνειδήσεις όλων ως “Τιτάνα” των αγώνων και των αυτοκινήτων επιδόσεων.

10Subaru Impreza 22B

Από τα πλέον μνημειώδη, ο φόρος τιμής στο “όπλο” του Richard Burns. Πιστό αντίγραφο του Impreza WRC, δεν ήθελε πολύ να το κοντράρει και σε επιδόσεις.

Ο υπερκυβισμένος κατά 200 κυβικά boxer απέδιδε γύρω στα 340 άλογα (γελάμε με τα δηλωμένα 300) και “ξύριζε” σχεδόν τα πάντα σε ευθεία και στροφές. Με 4,7″ βόγκαγες ακόμα κι αν οδηγούσες Ferrari 355, μιλώντας πάντα για ευθεία. Στο βουνό, το ηλεκτρονικά ελεγχόμενα κεντρικό διαφορικό δεν άφηνε υπόληψη για υπόληψη άθικτη. Στη φιξ ρύθμιση έστελνε το 65% της ισχύος στους πίσω τροχούς, ώστε να μπορεί να συμπεριφερθεί κάπως έτσι

(είναι σε όλα 22Β, εκτός από το τιμόνι που δεν βρίσκεται δεξιά. Ακριβής replica)

Μνημείο παγκόσμιας αυτοκινητικής κληρονομιάς και ό,τι πλησιέστερο γνωρίσαμε σε WRC παραγωγής (εξαιρουμένων των homologation special του Group B).

11Και για το “Χριστός Ανέστη”